diumenge, 20 de març del 2022

6. Llenguatge no sexista

Per què tots/es o tots i totes?

El desdoblament de gènere en el llenguatge neix de la necessitat social d’utilitzar un llenguatge no sexista per tal contraposar-se als usos androcèntrics del llenguatge, que contribueixen a invisibilitzar i menystenir la dona. Aquesta proposta reivindica la disconformitat per acceptar l’ús del masculí genèric per referir-se a tots els gèneres.

Per posar en pràctica llenguatge no sexista hi ha tres possibles recursos habituals (compatibles entre ells), que ajuden a fer ús inclusiu de la llengua:

Formes genèriques: un recurs inclusiu que inclou tots dos sexes. Per exemple: la comunitat científica en comptes de els científics

Formes dobles: recurs visibilitzador que consisteix a repetir els noms i/o els adjectius en tots dos gèneres gramaticals. Per exemple: Hem enviat un missatge informatiu als funcionaris i funcionàries del Departament de Cultura

Formes concretes: són un recurs visibilitzador que consisteix a adaptar el discurs al gènere que correspon quan un text fa referència a una persona determinada o a un grup de persones del mateix sexe. Per exemple, en una placa d’un despatx, en comptes de Laia Martí, assessor escriurem Laia Martí, assessora.

Pel que fa al masculí plural, atès que té valor genèric i inclou tant homes com dones, es pot fer servir en casos en què resulte estrany o forçat utilitzar un nom genèric o abstracte que s’allunye del sentit exacte del que es vol dir. 


ACTIVITAT: Consulteu per parelles la Guia d'ús del llenguatge no sexista per tal de fer un cartell on s'aconselle l'ús de la forma més apropiada amb alguns exemples per evitar l'ús sexista. Cada parella s'encarrega de fer un cartell sobre un punt diferent, semblant al que teniu ací, amb lletra gran i algun exemple il·lustrat. Ho podeu fer en canva. Mireu el vostre correu on us he compartit un disseny semblant al següent i feu una còpia per a dissenyar el vostre cartell.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

4. Lectures 3a avaluació