PROJECTE L'UNIVERS
Cada grup de 1r d'ESO presentarà un cartell sobre un planeta i les seues característiques. En 1r C prepararem informació sobre el del planeta MART:
1r. Formarem grups de treball.
2n. Cada grup compartirà un document de drive per recollir la informació. La buscareu en les següents webs, resumireu en valencià el més destacat, i la completareu en anglés i castellà :
- Viquipèdia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Mart_(planeta)
- Astronomia: https://www.astromia.com/edu/solar/mart.htm
- El planeta Mart: https://www.meteorologiaenred.com/ca/planeta-marte.html
- Enciclopèdia
- El sistema solar
3r. Després de revisar la informació, la posareu en valencià en el cartell de CANVA Mart que teniu enllaçat. Trieu imatges per il·lustrar-la. La resta de la informació en castellà i anglés la incorporareu en un codi QR
4t. Preparareu una exposició detallada, que haureu de fer davant tota la classe, sobre
la constitució i característiques del planeta que us haja tocat estudiar.
5é. Segur que tots vosaltres heu sentit parlar o heu vist alguna de les pel·lícules de la Guerra de
les Galàxies o “Star Wars”.
Ara poseu en marxa la vostra imaginació, inventeu i escriviu la història d’un viatge imaginari
que vosaltres heu fet per la nostra galàxia, i les aventures que us passen mentre viatgeu. Podeu
fer-ho en valencià o en castellà.
(Aneu en compte amb l’ortografia i feu bona lletra).
Conegueu la cançó de David Bowie – Life On Mars? Escolteu-la en aquest vídeo i interpreteu la lletra. Creieu que hi ha vida en Mart? Busqueu notícies sobre aquesta qüestió: Nuevos indicios de que pudo haber vida en Marte
-------------------------------------------------
DIARI DE VIATGE
Explicació d'un viatge a llarg del món amb l'itinerari i destinacions que més agraden a cadascú i descripció del relleu, paisatge i clima. Formareu grups de 3 per a viatjar a 2 ciutat de països i climes diferents .
POSSIBLES DESTINACIONS
- Portada amb una imatge i un títol original
- Introducció sobre el viatge: què us agrada de viatjar, que es pot aprendre i com es pot gaudir d'un bon viatge
- Països i ciutats que visitareu: fotos, dibuixos, objectes petits, mapes, etc.
- Relleu, paisatges, clima.
- Llegendes, pel·lícules, documentals, notícies
- Curiositats
Presentació del que cal incloure:
- Foto del lloc
- Climograma de la ciutat
- Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima.
- Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües...
- Tipus de vegetació, fauna
- Relleu i/o rius més importants
- Què podem visitar en la ciutat o al voltant (muntanyes importants, rius, parcs naturals...)
- Menjars i begudes típiques
- Cultura: festes, indumentària típica, tipus de cases, art...
- T’agradaria anar-hi? Per què?
MATERIALS COMPLEMENTARIS:
LLISTAT DE VERIFICACIÓ PER AVALUAR EL TREBALL:
Respectar les normes d’accentuació
Revisar l’ortografia de les lletres
Usar correctament els signes de puntuació
(Recomanem usar corrector ortogràfic)
Fer una portada amb un títol original.
Incloure una foto o dibuix en la portada.
Fer prèviament un esborrany.
Ser original i creatiu en el disseny del diari.
Esforzar-se en fer una bona presentació.
Escriure amb una cal.ligrafia llegible.
Escriure una introducció.
Geografia
Foto del paisatge característic
Descripció del paisatge:
Referències a la flora i fauna
Relleu i/o rius més importants
Climograma de la ciutat
Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima.
Descripció del viatge
Mapa Coordenades, i hemisferi on es troba.
Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües…
Què podem visitar en la ciutat o al voltant (parcs naturals, edificis emblemàtics, museus...)
Cultura:Menjars i begudes típiques, festes, indumentària típica, tipus de cases, art…
T’agradaria anar-hi? Per què?
Valencià-Castellà
Fer ús de connectors.
Escriure comparacions (analogies) i metàfores.
Usar hipèrboles.
TEXTOS DESCRIPTIUS
Emprar verbs d’estar.
Utilitzar el present i perfet d’indicatiu.
Incloure abundants adjectius
Fer ús d’ adverbis de lloc.
Seguir un ordre en la descripció
Utilitzar estructures comparatives, una de cada grau.
Incloure tres enumeracions (com a mínim).
TEXTOS ARGUMENTATIUS
Usar arguments variats.
Utilitzar connectors modalitzadors.
--------------------------------------------------
ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA
PLUJA D'IDEES: Responeu a la següent pregunta, expliqueu el que sabeu i completeu la informació després de consultar la web enllaçada i veure el següent vídeo:
UNITAT 1: EL PLANETA TERRA
On viu la Terra? Donem una volteta per l'Univers?
Si voleu saber més coses sobre l'univers que ens envolta, mireu el següent vídeo: Cosmosi contesteu la pregunta explicant com és el nostre univers.
Més informació en GeoLlengua
Un lector de la revista Time li va preguntar a l’astrofísic Dr. Neil DeGrasse Tyson: “Quin és el fet més sorprenent que puga compartir amb nosaltres sobre l’Univers?” Aquest vídeo és la seua resposta:
“Cadascun dels àtoms de carboni que formen el cos de la persona que estimeu, i el vostre, es van formar en el cor d’una estrella”.
EL PLANETA TERRA: FORMA I DIMENSIONS
COM PODEM LOCALITZAR UN TERRITORI AL PLANETA?
ACTIVITAT COORDENADES GEOGRÀFIQUES
Localitza les coordenades geogràfiques dels següents punts:
____________________________________
Presentació del que cal incloure:
- Foto del lloc
- Climograma de la ciutat
- Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima.
- Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües...
- Tipus de vegetació, fauna
- Relleu i/o rius més importants
- Què podem visitar en la ciutat o al voltant (muntanyes importants, rius, parcs naturals...)
- Menjars i begudes típiques
- Cultura: festes, indumentària típica, tipus de cases, art...
- T’agradaria anar-hi? Per què?
MATERIALS COMPLEMENTARIS:
Respectar les normes d’accentuació
Revisar l’ortografia de les lletres
Usar correctament els signes de puntuació
Fer una portada amb un títol original.
Incloure una foto o dibuix en la portada.
Fer prèviament un esborrany.
Ser original i creatiu en el disseny del diari.
Esforzar-se en fer una bona presentació.
Escriure amb una cal.ligrafia llegible.
Escriure una introducció.
Foto del paisatge característic
Descripció del paisatge:
Referències a la flora i fauna
Relleu i/o rius més importants
Climograma de la ciutat
Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima.
Descripció del viatge
Mapa Coordenades, i hemisferi on es troba.
Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües…
Què podem visitar en la ciutat o al voltant (parcs naturals, edificis emblemàtics, museus...)
Cultura:Menjars i begudes típiques, festes, indumentària típica, tipus de cases, art…
T’agradaria anar-hi? Per què?
Fer ús de connectors.
Escriure comparacions (analogies) i metàfores.
Usar hipèrboles.
Emprar verbs d’estar.
Utilitzar el present i perfet d’indicatiu.
Incloure abundants adjectius
Fer ús d’ adverbis de lloc.
Seguir un ordre en la descripció
Utilitzar estructures comparatives, una de cada grau.
Incloure tres enumeracions (com a mínim).
Usar arguments variats.
Utilitzar connectors modalitzadors.
____________________________________
LA CIVILITZACIÓ ROMANA
En aquest enllaç trobareu informació sobre com és una ciutat romana clàssica.
Teatre romà de Sagunt: El teatre romà de Sagunt és un antic teatre semicircular construït al voltant del segle I en la ciutat romana de Saguntum, en l'actualitat anomenada Sagunt, situada a la comarca del Camp de Morvedre, de la qual és capital.
El teatre de Sagunt en el seu estat anterior (foto superior esquerre) i l'estat posterior a la seva restauració, al qual correspon la resta de fotos: el frons scaenae (superior dreta) una de les voltes (dreta), cauea i orchestra (inferior esquerra) i façana exterior.
Al començament, les obres de teatre eren itinerants i conseqüentment s'entenia que els teatres es muntaven i es desmuntaven a cada ocasió. Es feien de fusta i es destruïen un cop l'esdeveniment acabava.
Moltes de les característiques principals de les construccions per a teatres, a l'antiga Roma, es basaven o derivaven de les del període hel·lenístic de l'arquitectura grega. Una de les diferències més importants té a veure amb l'entorn, mentre per als grecs la fusió de l'arquitectura amb l'entorn i la natura, la importància de les vistes des dels teatres, com la visió d'aquest des de l'exterior, eren extremadament importants, als romans semblava no interessar-los gens ni potser considerar-ho com a element.
ELEMENTS COMUNS
Amb el temps, els teatres romans van desenvolupar unes característiques i elements que els són propis, entre els quals hi ha:
- Pòrtic darrera de l'escenari, pati amb columnes situat darrera de l'escenari.
- Escenari, al qual actuen els actors.
- Front escènic, normalment compost per a un doble ordre de columnes.
- Seients més propers a l'escenari, espai semicircular davant del front escènic.
- Orquestra, semicercle front a l'escenari al qual seien les autoritats i l'alçava un altar en honor a déu Dionís.
- Aditus, passadissos laterals d'entrada a l'orquestra.
- Graderia, estructura semicircular amb grades a la qual seien la resta d'espectadors, situats segons el seu rang social. Les més baixes i properes a l'escenari són la prima cavea i les més altes i allunyades la summa cavea.
- Vomitoria, entrades a la graderia.
ELS GÈNERES TEATRALS
Als teatres de Roma s’hi representaven quatre tipus d’obres:
a) Tragèdies: eren grans obres en vers, protagonitzades per déus i herois que s’enfrontaven a situacions tràgiques. El llenguatge era solemne i acurat, però a Roma no van obtenir mai el mateix èxit que a Grècia.
b) Comèdies: també eren grans obres ens vers, però estaven protagonitzades per gent corrent i amb situacions quotidianes. El llenguatge era poc acurat i, sovint, groller.
c) Mims: eren obres breus, escrites en prosa, que representaven escenes quotidianes i amoroses de caràcter llicenciós (com ara adulteris). Els actors no portaven màscares i els personatges femenins estan representats per dones.
d) Atel·lanes: eren obres que tractaven de forma burda temes vulgars; estaven protagonitzades per personatges fixos (Papus, Macus, Manducus, ...) que portaven unes màscares que exageraven els trets característics dels personatges. Eren originàries de la ciutat d'Atel·la.
e) Cants Fescennins: diàlegs en vers, de contingut satíric entre pagesos, on s'insultava amb enginy i sense mala intenció. Es recitaven en les festes populars que s'organitzaven al final de les collites. També s'empraven en els casaments, principalment referits a la nit de noces.
Excepte les atel·lanes (originàries d’Atel·la), totes les obres dramàtiques s’inspiraven en el teatre grec.
ACTIVITAT: Veurem un fragment de la pel·lícula Àgora per fer-nos una idea de com era el teatre. Descriviu els elements arquitectònics destacats, com anaven vestits els actors i on se situava el públic. Indiqueu quin tipus d'obres es representen.
VISITA A SAGUNT I REPORTATGE
Preparem la visita a les restes romanes de Sagunt seguint aquesta planificació:
- Classes socials
- Formes de govern
- Llengua, literatura i teatre
- Filosofia i aforismes
- Art i avanços tecnològics
- Polis
- Religió i mitologia
- Geografia
- Colonitzacions
- Jocs Olímpics.
- Títol en les 3 llengües (castellà, valencià, anglés).
- Feu un esquema del més destacat del tema per explicar-lo a classe amb les vostres paraules. Font d’informació: llibre de text (en valencià), webs (en castellà i valencià), fotocòpies (valencià i anglés).
- Busqueu imatges que representen el més important del tema que heu de treballar: dibuixeu-les o imprimiu-les. Indiqueu en un peu de foto el que representen i d’on heu tret la imatge.
- Recordeu indicar sempre la font d'informació que heu utilitzat. Webs de consulta: Antiga Grècia, Genially.
- Prepareu 2 preguntes per als companys sobre el més important del vostre tema per fer després un qüestionari.
Padlet Mesopotàmia i Egipte
- Indiqueu el vostre tema i la font d'informació. Poseu el vostre nom i cognoms.
- Busqueu imatges i seleccioneu la informació més important que heu de presentar als vostres companys.
- Prepareu 2 preguntes de cada civilització sobre el vostre tema per a l'examen.
QÜESTIONARI SOBRE MESOPOTÀMIA I EGIPTE
ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA
Què és la Geografia?
ELS PAISATGES DE LA TERRA
CONSULTEU EL SEGÜENT BLOG: Paisatges de la terra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada