TALLER DE LECTURA

LECTURA DE POEMES I AFORISMES DE JOAN FUSTER / DIA DEL LLIBRE

Per celebrar l'ANY FUSTER, triarem un poema dels següents i un aforisme per il·lustrar-lo i llegir-lo i fareu una nova versió en grups de dos.

CRIATURA DOLCÍSSIMA

Criatura dolcíssima –que fores
la sola riba forta, un deix d’idea,
la mà que entre les meues perdurava!

Criatura dolcíssima o miracle
total o prosperada llum –que fores
grat de llavis pertot i branca exempta!

Criatura dolcíssima i fondària
i visitació de mots atònits
i pietat complida i cim –que fores...

      

No sé si m'estimaves: t'estimava
i això era tot, i això era prou, i els dies
obraven per a mi racons tendríssims.

T'estimava amb les hores i amb el somni,
i et cantava, i passaves, i abril queia,
i et sabia ma carn meravellada.

Sí, t'estimava lentament i sorda.
Com s'estimen les coses marcescibles.
Com s'aprèn l'idioma de l'absència.

  JOAN FUSTER: Escrit per al silenci (1954)

 HOMENATGE A TEODOR LLORENTE

                       “… mourà demà les palmes l’aire…”

No sé si el mateix aire,

Però l’aire belluga encara

les palmes,

i s’emporta el fum de la llar

i el gest aclarit de la rosa,

per escampar-los

enllà.

No sé si serà el mateix aire.

La terra el sent com aleshores,

tota la terra:

l’horta, el barranc que vas cantar-nos,

i a més les serres i la mar.

Tota la terra,

La terra nostra.

L’aire amb la teua veu incorporada.

Només la paraula és fecunda:

ella, record i tràmit,

té un no sé què de font i de combat.

L’aire ressurrector

mourà demà

i eternament

les palmes alegrades,

com ara pel martiri,

per la victòria.

                                   J. Fuster: Terra en la boca (1952)


J. Fuster: Sobre Narcís (1948)


J. Fuster: Ales o mans

Quan tingueu el poema triat prepareu la lectura seguint les indicacions que teniu més avall i escriviu un nou poema d'un tema i una estructura semblant.

Podeu triar els aforismes d'aquesta web: 30 aforismes imprescindibles de Joan Fuster

També en aquest blog trobareu altres aforismes que us poden servir d'inspiració. I en Joan Fuster. L'home que feia piulades abans que existís Twitter

Cada grup tria un aforisme de Joan Fuster, l'il·lustra i explica perquè l'ha triat. Després creeu el vostre propi aforisme il·lustrat.

Ací teniu exemples:




-------------------------------------------------------------------------------------

FORMES DE LLEGIR


LECTURA EN VEU ALTA

Si us agrada llegir en veu alta i voleu fer una lectura amb l'alumnat d'un altre grup, podeu triar un text i llegir-lo a la seua aula en la franja horària de Formes de llegir. També podeu gravar en àudio alguna frase per animar a la lectura, que posarem en la megafonia del centre.

Ací trobareu algunes Tècniques de lectura en veu alta:
  • dicció clara, bona projecció de veu en horitzontal com un sospir o un badall,
  •  fent pauses seguint els signes de puntuació,
  •  el canvi d'emoció quan fem personatges donant-los un matís,
  • sense tensió facial, mirada oberta, espatlles expandides, no avançar el cap al text, els genolls un poc flexionats, pit obert, un gest que recolza el que diem, moviment equilibrat entre estar relaxat i atent
  • marcar un punt en el text per enriquir la lectura, es tria una paraula de la qual partim, diàlegs i onomatopeies marcats, pauses actives per transmetre emoció o contundència, el ritme lent i posar velocitat o emfatitzar en fragments que ho requereixen, acabar d'una forma diferent.

QUÈ FAREM AMB LA LECTURA?
Repartirem rols i cada setmana aniran canviant per files:
  1. lectors que interpreten el text en veu alta
  2. escriptors de les millors frases per fer una antologia
  3. il·lustradors: dibuixen o busquen una imatge per il·lustrar els textos
  4. entrevistadors: pregunten sobre el text als personatges o als autors
  5. personatges, autors: responen a les preguntes.

-------------------------------------------------------------------------------------



LECTURA 2a AVALUACIÓ

Podeu triar un llibre en valencià i un altre en castellà entre els següents.

EN VALENCIÀ: 
  • Homer: L’Odissea, o bé La Ilíada. Bromera.
  • Ballester, Anna: Maleïda pomaBromera. (obra de teatre sobre el mite de la poma de la discòrdia) o bé Per sis granets de magrana! o Implacable Zeus.
  
                                  

 

Presentació de la vostra reflexió després de la lectura:

1. Resum de la història i dubtes que us ha plantejat.
2. Temes destacats.
3. Glossari amb definició de 5 paraules com a mínim.
4. Selecció de frases o fragments per a llegir en veu alta i fer una dramatització.
5. Dibuix de la vostra visualització del llibre i explicació del que representa el dibuix.

LECTURES DE CASTELLÀ. PODEU TRIAR ENTRE:
  • Angelidou, Maria: Mitos griegos. Editorial Vicens Vives.
  • Pilar López Bernués: El secreto del caserón abandonadoBruño.
.

"El mito es un 'relato', es una narración que viene de tiempos atrás y es conocido de muchos, y aceptado y transmitido de generación en generación. […] Los mitos son 'historias de la tribu' y viven 'en el país de la memoria' comunitaria. […] El mito tiene un carácter dramático y ejemplar." 

A través de los catorce mitos presentados entendemos mejor qué es eso de la caja de Pandora, cómo fue exactamente lo del caballo de Troya, por qué el rey Midas convertía en oro todo lo que tocaba, quiénes fueron Prometeo y el Minotauro, qué le sucedió a Orfeo cuando bajó a los infiernos, por qué Ícaro no obedeció a su padre Dédalo empeñándose en volar como los pájaros con unas frágiles alas de caña y cera, por qué se habla hoy en el psicoanálisis freudiano de complejo de Edipo, qué le sucedió a Dafne cuando fue perseguida por Apolo, ¿hubo también diluvio en la cultura legendaria de los griegos?, etc.

TREBALL DE LA LECTURA: El mite es pren com una manera d’explicar el món i donar sentit a la vida, paral·lela a les pròpies de la filosofia i la ciència. Els grecs s’explicaven així el sentit dels fets, és a dir, donaven una raó a les seves desgràcies o símptomes de la mateixa natura, ja que els déus anaven relacionats amb la naturalesa i els sentiments de les persones. Presenten comportaments molts humans com la passió, l’egoisme, l’ambició, l’avarícia o l’egocentrisme. Dins d’aquest llibre podrem trobar un extens repertori dels déus més poderosos, herois històrics, deesses i criatures mitològiques, com les nimfes.

Per parelles triareu un mite per a presentar-lo a classe i preparareu algunes preguntes per a la classe sobre el sentit del mite i la seua influència en altres obres posteriors literàries, cinematogràfiques i artístiques mostrant alguns exemples. 

Per exemple, "la caixa de Pandora" és un grup de música i també hi ha moltes pel·lícules sobre aquest mite. Podeu presentar alguns exemples a classe i preparar 2 preguntes sobre el vostre mite als companys que demostren els valors que representa.

SOBRE El secreto del caserón abandonado:

- Descripción y presentación de los personajes
- Dramatización de una parte de la historia.





---------------------------------------------------------------------------------------


Los pasos para hacer una buena exposición oral son los siguiente

► Preparación: Esta parte se supone que ya la hemos hecho previamente puesto que hemos elaborado el trabajo. Sin embargo, quizás, a la hora de ponernos a preparar la exposición oral queramos incluir algún detalle más. 

Recordad que no es lo mismo cuando escribimos un trabajo para ser leído que 'comunicar'. Aquí no se trata de salir a leer el trabajo sino de contarlo, transmitirlo, hacer que nuestros compañeros lo entiendan y lo disfruten. 

► Elabora un guion: Fundamental para llevar un orden y ser claros. Cuando uno está exponiendo tiene que contar con ciertos nervios y, por ello, no debemos confiar ciegamente en nuestra memoria. Es mejor que, mientras lo preparamos, vayamos haciendo un guión de aquello que nos gustaría incluir. Eso sí, no podemos olvidar lo que viene a continuación...

► Sintetiza: O lo que es lo mismo, resume. Pensad que no podemos explicar todo lo que hemos incluido en el trabajo. Sería demasiado largo (solo contamos con diez minutos) y puede que aburriéramos a nuestro público. Hemos de seleccionar lo más interesante de cada uno de los puntos que tratamos.

► Utiliza algún apoyo visual: Muchos de vosotros lo habéis hecho en formato presentación digital y ahí ya habéis incluido imágenes e incluso vídeos. Los que no, es importante que busquéis algún material que enseñar (fotografías, música...). Lo visual 'engancha' al público y facilita que permanezcan atentos a nuestras explicaciones. 

► Lenguaje no verbal: Como buenos oradores, tenéis que intentar vigilar vuestro lenguaje no verbal (gestos con las manos, 'bailes' con los pies...). Todo tiene que estar preparado y listo para la exposición. 

► Practica: En casa, los días anteriores es necesario que practiquéis. Coged a vuestra hermana, madre, padre o, incluso, frente al espejo y haced una prueba de cómo sería vuestra presentación. Así podréis solucionar los fallos que os encontréis, practicar las palabras que se os atragantan o hacer los gestos adecuados. ¡La práctica siempre es necesaria!

► Finalmente, ¡disfruta!: El momento de la exposición es el que verdaderamente tienes que disfrutar. Has trabajado mucho y vas a contarles a tus compañeros aspectos muy interesantes de tu cultura. Así pues, ¡no te olvides de disfrutar y sonreír a tu público!

-----------------


LLEGIU el següent text i expliqueu quina diferència hi ha entre mercaderia i cultura.                

 ⇒ Escriu un text descriptiu d'unes 10 línies sobre algun lloc important de València: un edifici històric, un parc, una escultura, un poliesportiu, etc. Però no digues el nom ni el lloc que és. La resta dels companys hauran d'endevinar de quin lloc es tracta amb la teua descripció.

__________________________


LECTURA EN VEU ALTA 

PRÀCTICA d'entonació i interpretació:
  • Llegiu el text amb diferents ritmes (molt lent, molt ràpid).

  • Llegiu el text posant més èmfasi en els verbs, noms, adjectius...

  •  Llegir el text amb diverses intencions/emocions (entre amics, com la retransmissió d’un partit de futbol, com un robot, cantant, enfadat, trist, alegre...).

  • Interpreteu el text amb mímica. 

---------------

PRÀCTICA PER A PRONUNCIAR LES VOCALS 

En valencià escrivim 5 vocals a, e, i, o, u, però en pronunciem 7 ja que distingim dos tipus de e i de o, segons el grau d’obertura. Per exemple, la o i la e de porta i cèntim sonen obertes, mentre que les de camió i vaixell es pronuncien tancades. Aquesta variació, però, sols es dóna en la posició tònica de la paraula. 

La nostra llengua presenta dos subsistemes vocàlics diferents, un en posició tònica i l’altre en posició àtona. El vocalisme tònic consta de set elements d’acord amb la següent distribució:
 
/i/                                                       /u/         TANCADES
                                                       
     /e/                                       /o/                   SEMITANCADES
 
              /E/                   /0/                              SEMIOBERTES
 
                        /a/                                           OBERTA
                                          
 
És important de tenir present que en tot cas, tant la E oberta com la O oberta es troben exclusivament en posició tònica, mentre que la E i la O tancades poden aparéixer indistintament tant en síl·labes tòniques com en síl·labes àtones.

ACTIVITATS:
1. Copieu les següents paraules en la casella corresponent
Novel·la, inepte, subjecte, encèfal, arrel, acadèmia, caravel·la, novel·la, fèmur, recepta, pètal, mel, perpetu, ferro, nervi, preu, mèdic, serra, obsequi, perfecte, cèl·lula, varicel·la, tendre, equivalència

Paraules amb e oberta
Exemples
a) Davant de l, l·l, rr, r

b) En paraules amb diftong eu o davant de síl·labes amb les vocals i, u 

c) En termes científics 

d) En paraules amb les terminacions cultes:   -ecte, -ecta, -epte, -epta

e) En quasi totes les paraules esdrúixoles

f) En altres paraules


2. Copieu les següents paraules en la casella corresponent:
Boig, roja, perol, roca, pot, carrossa, albercoc, granota, dòmino, morta, cassola, neurosi, oli, Alcoi, dijous, groc, història, porta, cresol, estereoscopi, bajoca, fibrosi, bou, soia, picota, heroi, òrfena, grossa, microbi, gentola

Paraules amb o oberta
Exemples
a) Davant de les vocals i, u o de síl·laba amb aquestes vocals

b) En els termes científics i erudits

c) En quasi totes les esdrúixoles

d) En les terminacions:
- oc / oca        - oig / oja      - ol / ola
- ort / orta      - ot / ota        - ossa


☝Practiqueu amb les vocals obertes i tancades, clicant ací

____________________

PARAULES EN PERILL D'EXTINCIÓ 


D’entrada, podem pensar en dues raons principals per a la desaparició de paraules en la majoria de llengües: o bé allò que els mots anomenen ha deixat d’existir, o bé les paraules de nova creació substitueixen les existents. Seria el cas d’algunes mesures de pes o de capacitat que eren d’ús habitual quan es comercialitzaven els productes agrícoles a granel. Segurament alguns encara recorden què és una arrova (que no una @). 

Algunes veus perden la batalla i sobretot són les generacions més joves qui ja no les fan servir o fins i tot les desconeixen. Per això, hem començat un treball d'investigació per tal de recuperar aquestes paraules i expressions que encara utilitzen els nostres pares, mares, avis...

Ja n'hem recollit unes quantes i voldríem anar ampliant-les amb la col·laboració de totes i tots per a fer un llibre amb les nostres paraules d'abans i així donar-les a conéxier i que no es perden. Envieu les paraules en perill de desaparéixer que heu escoltat de la vostra família al correu de la vostra professora amb el seu signifcat i la paraula o expressió que l'ha substituït. Per exemple:

Taulell. El botiguer de tota la vida n’havia dit ‘taulell’, de la superfície sobre la qual despatxa els seus articles. Ara s’imposa el mostrador. I ja sabem que no és el mateix mostrar que vendre.

Tendal. Cada vegada en veiem menys, als comerços, bars i botigues del nostre país. Un tendal (això que molts ja només coneixen per toldo).

Andròmina. Una llàstima que perdem una paraula esdrúixola com aquesta. Ara diem que això és un trasto.

Rebost. Armari per guardar el menjar. 

Sabríeu què signifiquen aquestes? Si no és així, busqueu el significat o indiqueu què penseu que volen dir: Menudències.

____________________

TERTÚLIA SOBRE LA LECTURA AMB CERCLES LITERARIS

La lectura es treballarà per equips, en els quals cada membre té assignat un rol que anirà canviant a cada sessió:
  • sintetizador/a: resumiu, poseu idees clau, què us recorda la lectura?
  • investigador: investigueu sobre una cosa que us interesse o us sorprenga del llibre (l'època, els llocs, l'autor, els temes
  • enriquidor de vocabulari, definiu i/o dibuixeu paraules o expresssions desconcertants, desconegudes o especials en el text
  • localitzador, identifiqueu els llocs on estan passant les coses en un mapa i descriviu-los. Expliqueu on comença l'acció, on succeixen els esdeveniments clau, on conclou o acaba
  • connector, trobeu connexions entre la lectura i la vida real (en l'institut, el barri o en esdeveniments que han passat en altres llocs o èpoques), persones amb porblemes semblants, altres lectures, pel·lícules o sèries
  • músic-il·lustrador: busqueu música que podria tenir el llibre i els temes que hi ha apareixen, il·lustreu la història amb dibuixos o fotografies originals, podeu escriure una cançó o gravar un vídeo amb la música i les imatges. També podeu presentar les il·lustracions en un cartell i posar la música de fons, mentre expliqueu la relació de les imatges amb el llibre.

A partir d'aquests rols, cadascú ha d'explicar el text als seus companys, plantejant i responent preguntes sobre el que heu treballat durant la tertúlia.

Durant la lectura s'aniran anotant les preguntes que us agradaria fer-li a l'autora o a la protagonista per si la podem entrevistar.

Finalment, tots presentareu un treball individual que reculla les diferents aportacions i les conclusions de la tertúlia. 

La nota serà el resultat del vostre treball escrit, la vostra aportació i participació oral durant la tertúlia. A més, fareu una producció audiovisual a partir del vostre treball: booktrailer, fer de booktubers, videolit.

Si preferiu presentar de forma anàlògica el treball, podeu fer un Lapbooks o llibre de pop-ups, que és com un llibret desplegable que ha de ser creatiu i original. Es construeix amb cartolines presentant els aspectes rellevants sobre l’autor/a del llibre, personatges, argument, estructura i l’opinió personal.

Ací teniu uns exemples:



---------------------------------------


ACTIVITAT: Llegiu en veu alta i graveu un text breu que us agrade durant un minut. Per començar, indiqueu el títol i l'autor, i després llegiu tenint en compte les anteriors indicacions. Envieu la gravació al correu de la professora: pilar.garcia@iesserpis.org

Clicant ací podreu trobar les lectures en què ha participat l'alumnat i el professorat de l'IES Serpis per celebrar l'Erasmus Day en xarxes socials: #ErasmusDays2020 #IESSerpis.
Ací en teniu una mostra:





La imatge representa el mural instal·lat recentment en la façana del nostre centre d'Ada Lovelace, la primera programadors de la història. Podeu veure la notícia clicant ací


------------------------------------------

PREPAREM UNA ENTREVISTA

Tingueu en compte les següents característiques de l'entrevista:



----------------------------------------------

Feliç any nou!

Què sabeu dels dotze animals de l'horòscop xinés?




L'horòscop xinés consta de dotze animals amb el següent ordre: rata, bou, tigre, conill, drac, serp, cavall, cabra, mico, gall, gos i porc. El nou any xinés de 2021 comença el 12 de febrer i és l'any del BOU. Els xinesos creuen que l'horòscop d'una persona influeix en la seua vida configurant el seu caràcter.

Us agradaria conèixer una llegenda sobre els animals de l'horòscop xinès?





Com d'important és conèixer l'animal de cadascú en la cultura xinesa?

El signe de cada persona depèn de l'any –i per tant de l'animal- en el qual s'ha nascut i sempre tenint en compte que aquest comença a la fi de gener o principis de febrer. Les característiques d'aqueix animal seran les que determinaran la personalitat, la sort, les desgràcies o, fins i tot, l'amor ideal de qualsevol de nosaltres.

A Xina, una de les preguntes més freqüents que se sol formular quan es coneix a algú és: “De quin animal eres?”, per a saber l'edat de la persona a qui ens dirigim, perquè fins i tot els xiquets saben de memòria la successió dels dotze animals i són capaços de calcular l'edat de qualsevol persona immediatament.

Segons els antics filòsofs xinesos, els cinc elements fonamentals de l'Univers que es combinen amb els dotze animals i influeixen en la seua personalitat són: el metall, la fusta, l'aigua, el foc i la terra. Cada element regna dos anys, un sota el signe del Yang i un altre sota el signe del Yin, establint-se així un equilibri perfecte.

T'agradaria saber quin és el teu animal?


En aquesta presentació pots trobar tots els animals, els anys i les combinacions. Estàs d'acord amb la descripció de la teua personalitat?



Vols aprendre xinès o cultura xina a València?

 
Una de les opcions que hi ha a València és l'Institut Confuci. L'Institut Confuci és una institució creada amb la finalitat de promoure el desenvolupament de l'ensenyament i la cultura xinesa. Amb seu central a Pequín, aquest organisme està present en els cinc continents amb més de 500 centres.

L'Institut Confuci té la seu en la Universitat de València, cobreix la creixent demanda de coneixements sobre la llengua i cultura xinesa que reclama avui dia la nostra societat. Realitza classes de xinés per a tots els nivells, des de bàsic fins a avançat. 

A més, ofereix beques per a estudiar a Xina des d'un mes, un quadrimestre, un any o la possibilitat d'estudiar un màster o doctorat en la contrapart Universitat Normal del Nord-est de Xina.




És l'únic centre, de la Comunitat Valenciana, examinador oficial dels exàmens de xinés HSK (adults) i YCT (xiquets i joves), a més dels nivells d'oral (HSKK).

Des de la seua fundació l'Institut Confuci de la Universitat de València ha col·laborat i organitzat nombroses exposicions.També desenvolupa diferents activitats culturals relacionades amb la cultura xinesa: celebracions com l'Any Nou Xinés, la Festa de la Mitja Tardor; Trobades amb escriptors, dramaturgs, científics, cicles de cinema, recitals, danses tradicionals xineses, concerts, conferències, lectures poètiques, demostracions de cal·ligrafia Xina, Wushu, Tai Ji Quan o activitats enfocades al públic infantil.





Ací podeu consultar totes les activitats que l'Institut Confuci organitza per conmemorar l'any nou xinès. FEU CLICK ACÍ 

Lectures 


FORMES DE LLEGIR

Escolteu la lectura en veu alta i creeu un núvol de paraules amb les que siguen més significatives i amb una imatge que simbolitze el text amb WordArt . Per exemple:



AFORISMES

Segons l’Acadèmia Valenciana de la Llengua un aforisme és una “proposició en forma de màxima, sovint enginyosa, amb què s’enuncia un pensament o una asserció moral, filosòfica o científica”. Una frase que fa pensar, com les que s'utilitzen en els peus de foto d'Instagram.

L'escriptor de Sueca Joan Fuster va portar els aforismes a la seua màxima expressió. A continuació us mostrem alguns dels seus aforismes imprescindibles.


Activitat: trieu un aforisme del qual us agrade el missatge i expliqueu el tema i la idea que ens transmet. Seleccionarem els millors per a il·lustrar-los i redecorar la classe, semblant a aquests exemples:



Podeu triar-ne altres entre aquest llistat i en podeu buscar més clicant en l'article 30 aforismes imprescindibles de Joan Fuster

- Ningú no s’ha d’enganyar: dir “bon dia” ja és fer literatura.
 ​
- És la conclusió a què he arribat: només hi ha un pecat mortal, i són les faltes d’ortografia.

​- Quan una revolució és impossible corre el risc de convertir-se en el contrari: en una reacció.

- Les persones felices no tenen memòria.
 ​
- Afanyeu-vos a estimar. Els amors tardans ja no són amors: són manies. 
 ​
​- Si tens un fill, ensenya’l a ser lliure. Encara que siga a costa teua.

- ​El perill atrau perquè altera la rutina.

-​ ​El que mana vol que els manats siguin dòcils. Hem de partir d’aquesta obvietat.

-​ ​Digueu la veritat. Així us vengeu.

-​ ​Tens un cos: aprofita’l!

-​ ​Un bon llibre sempre és una bona provocació.

-​ ​Llegir no és fugir. Llegir és seguir vivint, i cadascú ho fa a la seua manera.

-​ ​Res no uneix tant com una bestiesa compartida.

-​ ​No tingueu més conviccions que les decididament imprescindibles.

-​ ​No faces de la teua ignorància un argument.

-​ ​Cinc sentits corporals. Demanem-ne més!

-​ ​Tota política que no fem nosaltres serà feta contra nosaltres.

- ​Reivindiqueu sempre el dret a canviar d’opinió: és el primer que us negaran els vostres enemics.

- ​La llibertat és un hàbit, i no resulta gens fàcil d’adquirir. Només s’adquireix amb la pràctica.

-​ ​Els llibres no supleixen la vida, però la vida tampoc supleix els llibres.

-​ ​No acceptes la derrota fins que no trobes que sortiràs guanyant.

-​ ​La veritat no sempre coincideix amb la justícia, t’ho advertesc.

-​ ​Les poques lectures aparten de la vida; les moltes ens hi acosten.

-​ ​Només hi ha una manera seriosa de llegir, que és rellegir.

-​ ​No us feu il·lusions: el poder canvia de mans, però rarament vacil·la.

-​ ​Forma part d’una bona educació saber en quines ocasions cal ser maleducat.

Fuster, Joan (2000). ​Aforismes, a​ cura d’Isidre Crespo, Bromera. 

-----------------------------------------------

Recordeu que podeu fer lectures voluntàries també per pujar la nota del trimestre!

LECTURA EN VALENCIÀ

En aquesta avaluació llegirem diferents gèneres literaris: narrativa, poesia i assaig. Començarem pels gèneres narratius. Sabeu quins són? Podeu consultar en l'enllaç els elements de la narració i comprovar què sabeu sobre els següents llibres abans de triar-ne un com a lectura: personatges, espai, temps.

Tipus de gèneres
  • segons la referència a la realitat: realista, misteri, fantàstic, meravellós
  • segons l'efecte que produix en el lector: comèdia, tragèdia, drama
  • segons el tema: aventures, terror, sentimental, ciència ficció, intriga, històric, mitològic, etc.
Quins preferiu? Esbrineu els gèneres dels següents llibres i trieu el que més us agrade per llegir:

👉 Cortés, Jesús: L'ull de la mòmia. Bromera.

👉 Picó, Lliris (2015): Moisés estigues quiet, Bullent. Possible trobada amb l’escriptora.

👉 Stevenson, R.L.: L’illa del tresor (i altres possibilitats del mateix autor segons el fons de la biblioteca).

👉 Stoker, Bram: Dràcula. Ed. Bromera.

👉 Verne, Jules: Viatge al centre de la terra (i altres possibilitats segons el fons de la biblioteca: Vint mil llegües de viatge submarí, La volta al món en 80 dies, L'illa misteriosa)


TREBALL  EN GRUP: FORMEU GRUPS ELS QUE TRIEU EL MATEIX LLIBRE I INVESTIGUEU SOBRE L'AUTOR, L'OBRA I ELS TEMPS QUE TRACTA  PER FER UN BOOKTRAILER. El podreu presentar al concurs MICE per pujar la nota.


RECOMANACIONS PER FER EL VÍDEO:
No improviseu. Prepareu un pla de rodatge amb un guió tècnic, en el qual anotareu la temporalització establerta; on i com es gravarà el vídeo; quines imatges (tipus de pla) i quina música o sons acompanyaran el text que preparareu. Distribuïu el treball entre cadascun dels membres del vostre grup de forma equitativa, de manera que cadascú ha de fer-se responsable d’una tasca com a mínim: documentalista, guionista, realitzador/a, actor/actriu, editor/a.
A Internet podeu trobar tutorials i vídeotutorials per a crear i editar vídeos. Cal parar especial atenció al lloc de gravació, el so, la pronunciació, la il·luminació i la durada. Us recomane que graveu el vídeo en un lloc sense soroll ambiental i, si és possible, que captureu la veu mitjançant un micròfon de taula o inal·làmbric per tal que siga clara i entenedora. Un altre consell és que utilitzeu algun estabilitzador per a la imatge, com ara un trípode per a la càmera de vídeo o un estabilitzador per a telèfon mòbil, per tal d’evitar moviments bruscos o no desitjats.
Posteriorment, cal dur a terme la postproducció del vídeo, que servirà per a millorar allò gravat prèviament, per exemple afegir música de fons, eliminar les preses falses, inserir text, etc. Després d’acabar el muntatge, comproveu-ne el resultat i, si cal, feu els canvis necessaris. Així mateix, us recordem que en el vídeo s’ha d’incloure els crèdits: els noms i cognoms dels membres del grup que l’han elaborat i el treball que ha realitzat cadascú, i les imatges o música que hàgeu emprat si no són originals. I no pot faltar el títol!

Criteris d'avaluació. Es valorarà:

- l'originalitat i la qualitat de la presentació: contingut coherent i selecció de moment significatius de l'obra (personatges, trama, escenes, moralitat)

- el detall i la correcció lingüística en l'explicació del contingut i en la presentació de les imatges del llibre  (presentació, edició i creació artística...).

AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ: ELS COMPANYS I VOSALTRES MATEIX VALORAREU EL VOSTRE TREBALL AMB ELS SEGÜENTS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ:

- CONTINGUT: Títol referit al tema, creatiu i original. Les idees exposades són rellevants i transmeten la informació correctament. (3 punts)

- ASPECTES FORMALS: Dicció, interpretació i correcció lingüística. (3 punts)

- ORGANITZACIÓ DE L'EQUIP DE TREBALL: Participació activa en el grup i en la realització de les activitats. (2 punts)

- ASPECTES TÈNICS: Gravació i edició creativa que no supera els 2 minuts, imatges clares, volum adequat, crèdits que inclouen les resposabilitats de tots els membres del grup. (2 punts)

ACÍ TENIU ALGUNS EXEMPLES:





---------------------------


TEXT PER A LLEGIR I ESCRIURE

Coses d'escola



   Lectura del text. Després, escriviu en unes 10 línies un text equivalent en què indiqueu el que vosaltres considereu que heu de fer com a alumnes (quines coses creus que són importants que aprengues sobre la realitat, les llengües, les emocions, i quines estaries també disposat/da a ensenyar o a compartir amb els companys).


      Dirigiu-vos a la vostra professora. Comenceu així: “A classe aprenc ….

 

“T'ensenye a pensar en la teua llengua, és a dir, a pensar en com ordenem en paraules la realitat tots els que formem part d'aquesta comunitat. T'ensenye a ser part d'una tribu i a forjar el teu instrument enmig dels altres que t'envolten,  els quals t'han deixat paraules perquè els busques i aprengues d'ells. T'ensenye a veure per les escletxes del llenguatge perquè tries en quines paraules creure, perquè digues amor i s'òbriga una porta de verbs besadors que et deixen estupefacte i fascinat, i digues odi i se't cremen les puntes dels dits cap al cor. T'ensenye per a què pugues ajustar les teues emocions i el teu pensar a la llengua per a què res es perda o es vesse per ignorància o indiferència. Això és el que faig, això és el que done quan entre a la teua aula, quan ens creuem en el corredor, quan ens trobem al jardí. Això és: el millor que em podia succeir en la vida.”

Extret del mur de Facebook de Julieta Pinasco

 

      Lectura en veu alta dels textos escrits.



ACTIVITATS A PARTIR DE LA LECTURA:

 

1. Llig aquest text i fes les activitats de més avall.

 

Van sopar en una terrasseta del port, una hamburguesa i creïlles fregides, i encara gràcies perquè el pare deia que els preus eren de turista alemany, que allò no era una hamburguesa sinó un escàndol de repica’m el colze.

Tot i que feia calor, nosaltres anàvem prou fresquets amb les nostres bermudes noves de trinca. Davant nostre titil·laven els llums de les embarcacions i més enllà, sobre la mar, lluïa la lluna plena. La vista era magnífica i a més no costava  ni un duro, per això el pare no parava:

-       Sí que s’està bé ací, xe açò és la glòria.

La glòria li va durar solament uns escassos segons al pobre.

-       Tinc gana, em puc menjar un altre escàndol, pare? – vaig preguntar

Al final Frederic i Roser també s’hi van apuntar, a l’hamburguesa triple, i el pare hagué de pagar un preu realment escandalós, i això que no havíem demanat postres perquè el pare deia que havíem menjat molt i que havíem de rebaixar el sopar.

                                                                 P. ALAPONT, Cagadets de por, EdicionsBromera

 

a) On penses que pot estar aquesta família de vacances? Marca el lloc on poden estar.


      o Els Pirineus.                       o Mallorca.                             o L’Albufera.


b) Què vol dir que els preus eren de turista alemany?

 

c) Quins personatges apareixen en aquest fragment, a banda del narrador?

 

d) On van  sopar?

 

e)   Què es veia des d’on estaven?

 

 


 

 

2. Llig la carta i respon les preguntes.

 

Xàbia, 5 d'agost de 2020

Hola,

 

Laia, moltes gràcies per la postal de París i per recordar-te'n dels amics que ens quedem a casa. M'imagine que no pararàs enlloc, cada dia veuràs coses noves i meravelloses. ¿Ja has passejat amb el vaixell pel riu Sena, com en les pel·lícules?

Jo t'escric per proposar-te un projecte. Resulta que aquest estiu i per tal de no avorrir-nos massa, els companys i companyes de classe, hem format un grup cultural i hem programat activitats, sobretot esportives, lúdiques i d'esplai. Però, en les reunions i dels comentaris ha sorgit la idea de fer una revista molt simple per poder expressar les nostres opinions sobre tots aquells temes que ens preocupen: les coses de la ciutat que ens agraden i les que no, els problemes del medi ambient, les discriminacions de tot tipus, l'amor, la violència, els nostres estudis, el futur, les nits de marxa, etc.

Cadascú ja està pensant com aprofitar de la millor manera possible les seues habilitats. Xelo i Emili ja preparen les seues càmeres per fer les fotografies més originals i atrevides. Carme i Arnau, que són més decidits i s'enrotllen més fàcilment, s'encarregaran de les entrevistes. Tu, que escrius molt bé, podries fer els editorials i els articles que fan pensar. Ramon i Maria ja treballen en el disseny i el format. En la colla ja ens veiem descobrint corrupcions i entrevistant personatges famosos que fan vacances entre nosaltres. T'ho imagines!, què xupi, no?

Vés calfant-te el cap i pegant-li voltes a l'assumpte que a la tardor hem de traure el primer número.

Besos i algun que altre mosset a l'orella de qui tu sabràs.

Paula (i la colla)

a) Qui és l’emissor i el receptor del text?

 

b) On hi ha anat Laia de vacances? I Paula?

 

c) Quines activitats ha programat la colla per aquest estiu?

 

d) Quin projecte volen fer?

 

e) Qui s’ocuparà de les fotografies?, i de les entrevistes?, què farà Laia?

 

f) Quan trauran el primer número?

 

 

 

 

3. Llegiu atentament i responeu les preguntes.

 

Gelats amb ciència

 

Diu la llegenda que el gelat artesà va ser atzarosament inventat per genets mongols quan transportaven nata pel desert de Gobi. Les baixes temperatures a què se sotmetia l’aliment, juntament amb la contínua agitació dels cavalls que trencava els vidres de gel formats, va donar lloc a un producte lacti de textura cremosa: el gelat. Des d’Àsia seria importat a Itàlia per Marco Polo en un dels seus múltiples viatges i des d’allí es va estendre pertot Europa.

 

A Espanya la tradició gelatera està lligada a les viles de Xixona i Ibi. Durant els mesos d’hivern, iberuts i xixonencs arreplegaven la neu i l’emmagatzemaven en els denominats pous de neu. A l’estiu preparaven gelats afegint a aquella neu suc de cítrics edulcorats i obtenien així preparats com aiguaneu, arrop amb neu o neu amb sucre i taronjaInicialment venien els seus gelats en ciutats de la zona (Alacant, Elx, etc.), des d’on es van estendre a tot Espanya. De fet, un elevadíssim percentatge de les gelateries artesanes que hi ha a Espanya van ser obertes per famílies de gelaters i orxaters que procedien de Xixona i Ibi. Fins fa poc més d’una dècada, la major part de les gelateries artesanes continuaven elaborant la mateixa carta de gelats i seguint les mateixes receptes que, en el seu dia, els van llegar els seus avantpassats.

Vilaweb, 14/08/2018

 

 

a)    Quin poble va inventar el gelat?

b)    Com?

c)     Quin viatger va estendre a Europa els gelats?

d)    Quins pobles tenen una gran tradició gelatera?

e)    Situa’ls al mapa del territori valencià.

f)      Escriu els gentilicis d’aquestes dues poblacions.

g)    Què són els pous de neu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

4. Lectures 3a avaluació