TALLER DE LECTURA I ESCRIPTURA

Revisión de ortografía


Revisaremos diez infografías muy didácticas que te ayudarán a memorizar algunas de las principales reglas ortográficas.


ACTIVIDAD: Escribid en vuestro cuaderno una frase en que se utilicen correctamente las siguientes palabrashaber, a ver, hay, ahí, ay, iva, iba.


Revisad el resto de las infografías y escribid otras frases como ejemplo de las normas que aparecen.
Después haremos un dictado para comprobar que recuerdas bien todas las reglas que puedes consultar en los siguientes enlaces:


☝Consulteu ací els temps verbals i formeu frases en passat, present i futur 


LETRA H

La hac i la ela geminada només s’ecriuen per raons històriques, ja que la primera no es pronuncia i la segona pràcticament es pronuncia igual que la ela simple. Per això, per saber quan s’ha d’escriure aquestes lletres cal memoritzar l’ortografia de les paraules.

En castellano, tenemos las seguientes reglas: 

Mots d'ús freqüent que s'escriuen amb h inicial en valencià:

hàbil
honest
harmonia
horror
haver
hi (pronom)
honrat
herba
horari
herència
horitzó
heroi
hostal
himne
hostil
hipòcrita
humanitat
ho (pronom)
hipòtesi
humil
hivern
humitat
homenatge
humor
homicida
huracà
Prefixos
(mots començats per…)
hexa-
hepta-
hendeca-
hetero-
hidro-
homo-
hexàgon, hexasíl·lab
heptàgon, heptasíl·lab
hendecasíl·lab
heterodox
hidroavió, hidroteràpia
homogeni, homòfon

Mots d’ús freqüent amb h intercalada o amb h final:

adherir-se
prohibir
ahir
subhasta
alcohol
vehicle
aleshores
exhaurir
cohesió
cohabitar
vehemència
ah!
eh?
oh!
bah!

 

Alerta! S’escriuen sense h:

aviat
avui
benaurat
cacauet
coet
ermita
malaurat
Maó
orfe
orxata
os
ou

 

Alerta! La h aspirada i l'apòstrof:

La hac, quan no és pas muda, s'anomena "h aspirada" o - encara millor - "h bufada". Es tracta d'una "h" amb so consonant. Aquest so és propi de mots manllevats, i no s'apostrofa.

Pet tant, escrivim:

  • la dictadura de Hitler, i no la dictadura d'Hitler
  • l'aeroport de Houstoni no l'aeroport d'Houston
  • el barri de Harlem i no el barri d'Harlem
  • el hobby de la lectura, i no l'hobby de la lectura
  • fa el hippy i no fa l'hippy

En canvi, si la hac no és aspirada, sí que s'apostrofa:
Així, doncs, escrivim:

  • l'harem i no el harem
  • l'hoquei i no el hoquei
  • el partit d'handbol i no el partit de handbol
  • un comís d'haixix i no un comís de haixix

Enllaç a dictat en línia.

Enllaç alternatiu

Fonts: Enxaneta, Auladecatala.com

_____________


PREPAREM UNA ENTREVISTA
Els pròxims 21 i 22 d'abril celebrarem una Jornades en l'IES Serpis per a homenatjar la protagonista del mural instal·lat en l'entrada del centre, la matemàtica i poeta Ada Lovelace. 

Amb aquests objectiu, entrevistarem l'artista que va pintar el mural: Elisa Capdevila. Per a preparar-li les preguntes, primer coneixerem la seua obra a través de la seua web, que podem veure ací


També entrevistarem al coordinador del projecte Dones de ciència. Veiem primer en la web els murals que s'han fet per diferents llocs de València: en quin tipus d'edificis s'han pintat i en quins barris? Conegueu les científiques representades? Creieu que estan ben escollides? Per què?

Ara que ja sabeu més coses, podeu preparar l'entrevista: escriviu dues preguntes per a l'artista i dues més per al director del projecte. Tingueu en compte les següents característiques de l'entrevista:




---------------------------------------------
Apòstrofs i contraccions 

Abans de començar, recordeu algunes regles:

• Els articles el i la s'apostrofen davant de vocal o h. Exemples: l'amic, l'aniversari, l'home, l'hotel, l'amiga, l'illa, l'oliva, l'única...

• L'article la no s'apostrofa davant dels noms femenins començats per i o u, àtones. Exemples: la idea, la informació, la humanitat, la universitat, la història, la humitat...

• La preposició de s'apostrofa davant d'un mot començat amb vocal o h. Exemples: carrers d'Alacant, eixida d'hospital, sopar d'amics, informació d'interès, professora d'humanitats...

Les preposicions a, de i per es contrauen amb els articles el i els. Exemples: truquen al timbre, va dins del cabàs, van al cinema, en venen pels carrers... La contracció no es produeix si la paraula següent comença per vocal o h. Exemples: va a l'hort, torna per l'avinguda, un regal per l'aniversari, estic a l'estació...

• També es contrau ca (casa de) amb el, els i en. Exemples: vaig a cal metge, vaig a cals Llopis, és de can Pastor...


DICTAT 

El fill de l'antic porter del València s'assembla molt a l'actual. És clavat a d'ell. A la família la conec des de l'institut, però som amigues des de la universitat. Després es va casar i, des d'aleshores, deixàrem d'eixir juntes perquè el marit fitxà pel Llevant pels diners.

Son pare tocava amb la banda de música d'ací. Pel que sembla s'han comprat un pis davant de l'Estació del Cabanyal. Ens han convidat a cals seus pares però no a ca l'amiga perquè no s'ha recuperat d'una lesió i estarà a l'hospital. Després d'uns quants minuts d'arribar ens convidaran al te, com fan a cals iaios.


------------------------------------------

LECTURA DE CASTELLÀ 
"El mito es un 'relato', es una narración que viene de tiempos atrás y es conocido de muchos, y aceptado y transmitido de generación en generación. […] Los mitos son 'historias de la tribu' y viven 'en el país de la memoria' comunitaria. […] El mito tiene un carácter dramático y ejemplar." 

A través de los catorce mitos presentados entendemos mejor qué es eso de la caja de Pandora, cómo fue exactamente lo del caballo de Troya, por qué el rey Midas convertía en oro todo lo que tocaba, quiénes fueron Prometeo y el Minotauro, qué le sucedió a Orfeo cuando bajó a los infiernos, por qué Ícaro no obedeció a su padre Dédalo empeñándose en volar como los pájaros con unas frágiles alas de caña y cera, por qué se habla hoy en el psicoanálisis freudiano de complejo de Edipo, qué le sucedió a Dafne cuando fue perseguida por Apolo, ¿hubo también diluvio en la cultura legendaria de los griegos?, etc.

TREBALL DE LA LECTURA: El mite es pren com una manera d’explicar el món i donar sentit a la vida, paral·lela a les pròpies de la filosofia i la ciència. Els grecs s’explicaven així el sentit dels fets, és a dir, donaven una raó a les seves desgràcies o símptomes de la mateixa natura, ja que els déus anaven relacionats amb la naturalesa i els sentiments de les persones. Presenten comportaments molts humans com la passió, l’egoisme, l’ambició, l’avarícia o l’egocentrisme. Dins d’aquest llibre podrem trobar un extens repertori dels déus més poderosos, herois històrics, deesses i criatures mitològiques, com les nimfes.

 Per parelles triareu un mite per a presentar-lo a classe i preparareu algunes preguntes per a la classe sobre el sentit del mite i la seua influència en altres obres posteriors literàries, cinematogràfiques i artístiques mostrant alguns exemples. 

Per exemple, "la caixa de Pandora" és un grup de música i també hi ha moltes pel·lícules sobre aquest mite. Podeu presentar alguns exemples a classe i preparar 2 preguntes sobre el vostre mite als companys que demostren els valors que representa.

Termini de presentació: 2 de març.

----------------------------------------------


Feliç any nou!

Què sabeu dels dotze animals de l'horòscop xinés?




L'horòscop xinés consta de dotze animals amb el següent ordre: rata, bou, tigre, conill, drac, serp, cavall, cabra, mico, gall, gos i porc. El nou any xinés de 2021 comença el 12 de febrer i és l'any del BOU. Els xinesos creuen que l'horòscop d'una persona influeix en la seua vida configurant el seu caràcter.

Us agradaria conèixer una llegenda sobre els animals de l'horòscop xinès?





Com d'important és conèixer l'animal de cadascú en la cultura xinesa?

El signe de cada persona depèn de l'any –i per tant de l'animal- en el qual s'ha nascut i sempre tenint en compte que aquest comença a la fi de gener o principis de febrer. Les característiques d'aqueix animal seran les que determinaran la personalitat, la sort, les desgràcies o, fins i tot, l'amor ideal de qualsevol de nosaltres.

A Xina, una de les preguntes més freqüents que se sol formular quan es coneix a algú és: “De quin animal eres?”, per a saber l'edat de la persona a qui ens dirigim, perquè fins i tot els xiquets saben de memòria la successió dels dotze animals i són capaços de calcular l'edat de qualsevol persona immediatament.

Segons els antics filòsofs xinesos, els cinc elements fonamentals de l'Univers que es combinen amb els dotze animals i influeixen en la seua personalitat són: el metall, la fusta, l'aigua, el foc i la terra. Cada element regna dos anys, un sota el signe del Yang i un altre sota el signe del Yin, establint-se així un equilibri perfecte.

T'agradaria saber quin és el teu animal?


En aquesta presentació pots trobar tots els animals, els anys i les combinacions. Estàs d'acord amb la descripció de la teua personalitat?



Vols aprendre xinès o cultura xina a València?


 
Una de les opcions que hi ha a València és l'Institut Confuci. L'Institut Confuci és una institució creada amb la finalitat de promoure el desenvolupament de l'ensenyament i la cultura xinesa. Amb seu central a Pequín, aquest organisme està present en els cinc continents amb més de 500 centres.

L'Institut Confuci té la seu en la Universitat de València, cobreix la creixent demanda de coneixements sobre la llengua i cultura xinesa que reclama avui dia la nostra societat. Realitza classes de xinés per a tots els nivells, des de bàsic fins a avançat. 

A més, ofereix beques per a estudiar a Xina des d'un mes, un quadrimestre, un any o la possibilitat d'estudiar un màster o doctorat en la contrapart Universitat Normal del Nord-est de Xina.




És l'únic centre, de la Comunitat Valenciana, examinador oficial dels exàmens de xinés HSK (adults) i YCT (xiquets i joves), a més dels nivells d'oral (HSKK).

Des de la seua fundació l'Institut Confuci de la Universitat de València ha col·laborat i organitzat nombroses exposicions.També desenvolupa diferents activitats culturals relacionades amb la cultura xinesa: celebracions com l'Any Nou Xinés, la Festa de la Mitja Tardor; Trobades amb escriptors, dramaturgs, científics, cicles de cinema, recitals, danses tradicionals xineses, concerts, conferències, lectures poètiques, demostracions de cal·ligrafia Xina, Wushu, Tai Ji Quan o activitats enfocades al públic infantil.





Ací podeu consultar totes les activitats que l'Institut Confuci organitza per conmemorar l'any nou xinès. FEU CLICK ACÍ 






Configuración de la entrada Etiquetas Any Nou Xinès, No hay sugerencias que coincidan Publicada el 10/2/21 21:33 Enlace permanente Ubicación Opciones Se ha anulado la publicación de la entradaEntrada - Editar






Lectures per a la 2a avaluació


FORMES DE LLEGIR

Escolteu la lectura en veu alta i creeu un núvol de paraules amb les que siguen més significatives i amb una imatge que simbolitze el text amb WordArt . Per exemple:



AFORISMES

Segons l’Acadèmia Valenciana de la Llengua un aforisme és una “proposició en forma de màxima, sovint enginyosa, amb què s’enuncia un pensament o una asserció moral, filosòfica o científica”. Una frase que fa pensar, com les que s'utilitzen en els peus de foto d'Instagram.

L'escriptor de Sueca Joan Fuster va portar els aforismes a la seua màxima expressió. A continuació us mostrem alguns dels seus aforismes imprescindibles.


Activitat: trieu un aforisme del qual us agrade el missatge i expliqueu el tema i la idea que ens transmet. Seleccionarem els millors per a il·lustrar-los i redecorar la classe, semblant a aquests exemples:



Podeu triar-ne altres entre aquest llistat i en podeu buscar més clicant en l'article 30 aforismes imprescindibles de Joan Fuster

- Ningú no s’ha d’enganyar: dir “bon dia” ja és fer literatura.
 ​
- És la conclusió a què he arribat: només hi ha un pecat mortal, i són les faltes d’ortografia.

​- Quan una revolució és impossible corre el risc de convertir-se en el contrari: en una reacció.

- Les persones felices no tenen memòria.
 ​
- Afanyeu-vos a estimar. Els amors tardans ja no són amors: són manies. 
 ​
​- Si tens un fill, ensenya’l a ser lliure. Encara que siga a costa teua.

- ​El perill atrau perquè altera la rutina.

-​ ​El que mana vol que els manats siguin dòcils. Hem de partir d’aquesta obvietat.

-​ ​Digueu la veritat. Així us vengeu.

-​ ​Tens un cos: aprofita’l!

-​ ​Un bon llibre sempre és una bona provocació.

-​ ​Llegir no és fugir. Llegir és seguir vivint, i cadascú ho fa a la seua manera.

-​ ​Res no uneix tant com una bestiesa compartida.

-​ ​No tingueu més conviccions que les decididament imprescindibles.

-​ ​No faces de la teua ignorància un argument.

-​ ​Cinc sentits corporals. Demanem-ne més!

-​ ​Tota política que no fem nosaltres serà feta contra nosaltres.

- ​Reivindiqueu sempre el dret a canviar d’opinió: és el primer que us negaran els vostres enemics.

- ​La llibertat és un hàbit, i no resulta gens fàcil d’adquirir. Només s’adquireix amb la pràctica.

-​ ​Els llibres no supleixen la vida, però la vida tampoc supleix els llibres.

-​ ​No acceptes la derrota fins que no trobes que sortiràs guanyant.

-​ ​La veritat no sempre coincideix amb la justícia, t’ho advertesc.

-​ ​Les poques lectures aparten de la vida; les moltes ens hi acosten.

-​ ​Només hi ha una manera seriosa de llegir, que és rellegir.

-​ ​No us feu il·lusions: el poder canvia de mans, però rarament vacil·la.

-​ ​Forma part d’una bona educació saber en quines ocasions cal ser maleducat.

Fuster, Joan (2000). ​Aforismes, a​ cura d’Isidre Crespo, Bromera. 

-----------------------------------------------

LECTURA EN VALENCIÀ

En aquesta avaluació llegirem diferents gèneres literaris: narrativa, poesia i assaig. Començarem pels gèneres narratius. Sabeu quins són? Podeu consultar en l'enllaç els elements de la narració i comprovar què sabeu sobre els següents llibres abans de triar-ne un com a lectura: personatges, espai, temps.

Tipus de gèneres
  • segons la referència a la realitat: realista, misteri, fantàstic, meravellós
  • segons l'efecte que produix en el lector: comèdia, tragèdia, drama
  • segons el tema: aventures, terror, sentimental, ciència ficció, intriga, històric, mitològic, etc.
Quins preferiu? Esbrineu els gèneres dels següents llibres i trieu el que més us agrade per llegir:

👉 Cortés, Jesús: L'ull de la mòmia. Bromera.

👉 Homer: L’Odissea / La Ilíada. Bromera.

👉 Picó, Lliris (2015): Moisés estigues quiet, Bullent. Possible trobada amb l’escriptora.

👉 Stevenson, R.L.: L’illa del tresor (i altres possibilitats del mateix autor segons el fons de la biblioteca).

👉 Stoker, Bram: Dràcula. Ed. Bromera.

👉 Verne, Jules: Viatge al centre de la terra (i altres possibilitats segons el fons de la biblioteca: Vint mil llegües de viatge submarí, La volta al món en 80 dies, L'illa misteriosa)

Recordeu que podeu fer lectures voluntàries també per pujar la nota del trimestre!

TREBALL INDIVIDUAL: ESCRIVIU UN CONTE IL·LUSTRAT BASAT EN ALGUNS ELEMENTS DE LA NARRACIÓ (TEMA, PERSONATGES, LLOCS, TEMPS, ...). Es podrà presentar al concurs Sambori per pujar nota.

L’extensió màxima serà de 4 pàgines, lletra Arial en cos 12.
Termini de presentació: 27 de gener.

Recomanacions per escriure el conte:



TREBALL  EN GRUP: FORMEU GRUPS ELS QUE TRIEU EL MATEIX LLIBRE I INVESTIGUEU SOBRE L'AUTOR, L'OBRA I ELS TEMPS QUE TRACTA  PER FER UN BOOKTRAILER. El podreu presentar al concurs MICE per pujar la nota.

Termini de presentació: 3 de febrer.

RECOMANACIONS PER FER EL VÍDEO:
No improviseu. Prepareu un pla de rodatge amb un guió tècnic, en el qual anotareu la temporalització establerta; on i com es gravarà el vídeo; quines imatges (tipus de pla) i quina música o sons acompanyaran el text que preparareu. Distribuïu el treball entre cadascun dels membres del vostre grup de forma equitativa, de manera que cadascú ha de fer-se responsable d’una tasca com a mínim: documentalista, guionista, realitzador/a, actor/actriu, editor/a.
A Internet podeu trobar tutorials i vídeotutorials per a crear i editar vídeos. Cal parar especial atenció al lloc de gravació, el so, la pronunciació, la il·luminació i la durada. Us recomane que graveu el vídeo en un lloc sense soroll ambiental i, si és possible, que captureu la veu mitjançant un micròfon de taula o inal·làmbric per tal que siga clara i entenedora. Un altre consell és que utilitzeu algun estabilitzador per a la imatge, com ara un trípode per a la càmera de vídeo o un estabilitzador per a telèfon mòbil, per tal d’evitar moviments bruscos o no desitjats.
Posteriorment, cal dur a terme la postproducció del vídeo, que servirà per a millorar allò gravat prèviament, per exemple afegir música de fons, eliminar les preses falses, inserir text, etc. Després d’acabar el muntatge, comproveu-ne el resultat i, si cal, feu els canvis necessaris. Així mateix, us recordem que en el vídeo s’ha d’incloure els crèdits: els noms i cognoms dels membres del grup que l’han elaborat i el treball que ha realitzat cadascú, i les imatges o música que hàgeu emprat si no són originals. I no pot faltar el títol!

Criteris d'avaluació. Es valorarà:

- l'originalitat i la qualitat de la presentació: contingut coherent i selecció de moment significatius de l'obra (personatges, trama, escenes, moralitat)

- el detall i la correcció lingüística en l'explicació del contingut i en la presentació de les imatges del llibre  (presentació, edició i creació artística...).

AUTOAVALUACIÓ I COAVALUACIÓ: ELS COMPANYS I VOSALTRES MATEIX VALORAREU EL VOSTRE TREBALL AMB ELS SEGÜENTS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ:

- CONTINGUT: Títol referit al tema, creatiu i original. Les idees exposades són rellevants i transmeten la informació correctament. (3 punts)

- ASPECTES FORMALS: Dicció, interpretació i correcció lingüística. (3 punts)

- ORGANITZACIÓ DE L'EQUIP DE TREBALL: Participació activa en el grup i en la realització de les activitats. (2 punts)

- ASPECTES TÈNICS: Gravació i edició creativa que no supera els 2 minuts, imatges clares, volum adequat, crèdits que inclouen les resposabilitats de tots els membres del grup. (2 punts)

ACÍ TENIU ALGUNS EXEMPLES:





---------------------------


TEXT PER A LLEGIR I ESCRIURE

Coses d'escola



   Lectura del text. Després, escriviu en unes 10 línies un text equivalent en què indiqueu el que vosaltres considereu que heu de fer com a alumnes (quines coses creus que són importants que aprengues sobre la realitat, les llengües, les emocions, i quines estaries també disposat/da a ensenyar o a compartir amb els companys).


      Dirigiu-vos a la vostra professora. Comenceu així: “A classe aprenc ….

 

“T'ensenye a pensar en la teua llengua, és a dir, a pensar en com ordenem en paraules la realitat tots els que formem part d'aquesta comunitat. T'ensenye a ser part d'una tribu i a forjar el teu instrument enmig dels altres que t'envolten,  els quals t'han deixat paraules perquè els busques i aprengues d'ells. T'ensenye a veure per les escletxes del llenguatge perquè tries en quines paraules creure, perquè digues amor i s'òbriga una porta de verbs besadors que et deixen estupefacte i fascinat, i digues odi i se't cremen les puntes dels dits cap al cor. T'ensenye per a què pugues ajustar les teues emocions i el teu pensar a la llengua per a què res es perda o es vesse per ignorància o indiferència. Això és el que faig, això és el que done quan entre a la teua aula, quan ens creuem en el corredor, quan ens trobem al jardí. Això és: el millor que em podia succeir en la vida.”

Extret del mur de Facebook de Julieta Pinasco

 

      Lectura en veu alta dels textos escrits.



ACTIVITATS A PARTIR DE LA LECTURA:

 

1. Llig aquest text i fes les activitats de més avall.

 

Van sopar en una terrasseta del port, una hamburguesa i creïlles fregides, i encara gràcies perquè el pare deia que els preus eren de turista alemany, que allò no era una hamburguesa sinó un escàndol de repica’m el colze.

Tot i que feia calor, nosaltres anàvem prou fresquets amb les nostres bermudes noves de trinca. Davant nostre titil·laven els llums de les embarcacions i més enllà, sobre la mar, lluïa la lluna plena. La vista era magnífica i a més no costava  ni un duro, per això el pare no parava:

-       Sí que s’està bé ací, xe açò és la glòria.

La glòria li va durar solament uns escassos segons al pobre.

-       Tinc gana, em puc menjar un altre escàndol, pare? – vaig preguntar

Al final Frederic i Roser també s’hi van apuntar, a l’hamburguesa triple, i el pare hagué de pagar un preu realment escandalós, i això que no havíem demanat postres perquè el pare deia que havíem menjat molt i que havíem de rebaixar el sopar.

                                                                 P. ALAPONT, Cagadets de por, EdicionsBromera

 

a) On penses que pot estar aquesta família de vacances? Marca el lloc on poden estar.


      o Els Pirineus.                       o Mallorca.                             o L’Albufera.


b) Què vol dir que els preus eren de turista alemany?

 

c) Quins personatges apareixen en aquest fragment, a banda del narrador?

 

d) On van  sopar?

 

e)   Què es veia des d’on estaven?

 

 


 

 

2. Llig la carta i respon les preguntes.

 

Xàbia, 5 d'agost de 2020

Hola,

 

Laia, moltes gràcies per la postal de París i per recordar-te'n dels amics que ens quedem a casa. M'imagine que no pararàs enlloc, cada dia veuràs coses noves i meravelloses. ¿Ja has passejat amb el vaixell pel riu Sena, com en les pel·lícules?

Jo t'escric per proposar-te un projecte. Resulta que aquest estiu i per tal de no avorrir-nos massa, els companys i companyes de classe, hem format un grup cultural i hem programat activitats, sobretot esportives, lúdiques i d'esplai. Però, en les reunions i dels comentaris ha sorgit la idea de fer una revista molt simple per poder expressar les nostres opinions sobre tots aquells temes que ens preocupen: les coses de la ciutat que ens agraden i les que no, els problemes del medi ambient, les discriminacions de tot tipus, l'amor, la violència, els nostres estudis, el futur, les nits de marxa, etc.

Cadascú ja està pensant com aprofitar de la millor manera possible les seues habilitats. Xelo i Emili ja preparen les seues càmeres per fer les fotografies més originals i atrevides. Carme i Arnau, que són més decidits i s'enrotllen més fàcilment, s'encarregaran de les entrevistes. Tu, que escrius molt bé, podries fer els editorials i els articles que fan pensar. Ramon i Maria ja treballen en el disseny i el format. En la colla ja ens veiem descobrint corrupcions i entrevistant personatges famosos que fan vacances entre nosaltres. T'ho imagines!, què xupi, no?

Vés calfant-te el cap i pegant-li voltes a l'assumpte que a la tardor hem de traure el primer número.

Besos i algun que altre mosset a l'orella de qui tu sabràs.

Paula (i la colla)

a) Qui és l’emissor i el receptor del text?

 

b) On hi ha anat Laia de vacances? I Paula?

 

c) Quines activitats ha programat la colla per aquest estiu?

 

d) Quin projecte volen fer?

 

e) Qui s’ocuparà de les fotografies?, i de les entrevistes?, què farà Laia?

 

f) Quan trauran el primer número?

 

 

 

 

3. Llegiu atentament i responeu les preguntes.

 

Gelats amb ciència

 

Diu la llegenda que el gelat artesà va ser atzarosament inventat per genets mongols quan transportaven nata pel desert de Gobi. Les baixes temperatures a què se sotmetia l’aliment, juntament amb la contínua agitació dels cavalls que trencava els vidres de gel formats, va donar lloc a un producte lacti de textura cremosa: el gelat. Des d’Àsia seria importat a Itàlia per Marco Polo en un dels seus múltiples viatges i des d’allí es va estendre pertot Europa.

 

A Espanya la tradició gelatera està lligada a les viles de Xixona i Ibi. Durant els mesos d’hivern, iberuts i xixonencs arreplegaven la neu i l’emmagatzemaven en els denominats pous de neu. A l’estiu preparaven gelats afegint a aquella neu suc de cítrics edulcorats i obtenien així preparats com aiguaneu, arrop amb neu o neu amb sucre i taronjaInicialment venien els seus gelats en ciutats de la zona (Alacant, Elx, etc.), des d’on es van estendre a tot Espanya. De fet, un elevadíssim percentatge de les gelateries artesanes que hi ha a Espanya van ser obertes per famílies de gelaters i orxaters que procedien de Xixona i Ibi. Fins fa poc més d’una dècada, la major part de les gelateries artesanes continuaven elaborant la mateixa carta de gelats i seguint les mateixes receptes que, en el seu dia, els van llegar els seus avantpassats.

Vilaweb, 14/08/2018

 

 

a)    Quin poble va inventar el gelat?

b)    Com?

c)     Quin viatger va estendre a Europa els gelats?

d)    Quins pobles tenen una gran tradició gelatera?

e)    Situa’ls al mapa del territori valencià.

f)      Escriu els gentilicis d’aquestes dues poblacions.

g)    Què són els pous de neu?

Cap comentari:

Publica un comentari

Mesopotàmia i Egipte