dijous, 6 de gener del 2022

9. AFORISMES i POEMES


Un aforisme és una oració breu i sovint enginyosa que enuncia una norma científica, filosòfica o moral sense argumentar-la. Una frase que fa pensar. En les xarxes socials se n'utilitzen molts quan s'escriuen peus de foto d'Instagram o en les piulades de Twitter.

Joan Fuster (Sueca, 1922-1992) els definia com a petits assajos i confessava una fascinació constant per l'escriptura aforística, una part de la seua obra que sempre va considerar un espai de llibertat i de plaerEnguany es compleixen cent anys del seu naixement i s'ha decretat el 2022 "Any Joan Fuster". L'autor de Nosaltres, els valencians, una obra fonamental en què reflexiona sobre la identitat dels valencians, va ser un intel·lectual influent i incorruptible.

Per celebrar l'Any Fuster, cada dia llegirem un aforisme de Fuster i l'interpretarem amb l'explicació del tema que ens proposa. Triarem els que més ens agraden per a il·lustrar-los i fer una exposició per al Dia del Llibre. També podreu crear els vostres.

Temes habituals a què es refereix Fuster: 

  • La vida, el pas del temps i la memòria
  • L’home, un animal que viu en societat
  • La identitat
  • La llibertat
  • Amistat i alegria
  • Llibres, literatura i lletra escrita 
Ací tenim altres exemples:

CÒMPLICE
Còmplice és aquell qui us ajuda a ser com sou.

DINERS
No entenc aquells qui diuen que menyspreen els diners. Costen tant de guanyar!

👉 Comencem: a quin tema corresponen els aforismes anteriors? Quina idea ens transmeten?

Escriviu el vostre aforisme sobre aquesta idea.

Els primers aforismes parteixen d'Hipòcrates, conegut com el pare de la medicina i creador del jurament hipocràtic: "L'art és llarg; la vida breu", "Tot excés és contrari a la natura"

Com estudiarem el món clàssic, descobrirem LOCUCIONS I CITACIONS GREGUES I LLATINES, aforismes i expressions proverbials. Coneixements previs: comprovem quines sabeu amb un Quizlet? Per exemple: “Tots els camins porten a Roma”, “Qui té llengua, de Roma ve”.


L’únic coneixement de veritat és ser conscient que no saps res” i Les persones que són més difícils d’estimar són les que més ho necessiten” (Sòcratesen grec Σωκράτης; Atenes, ca. 470 aC - 399 aC)


"Un home que no arrisca res per les seves idees, o no valen res les seves idees, o no val res l’home." (Plató, filòsof grec de gran influència, 427 aC - 347 aC )

"La història explica el que va succeir i la poesia el que hauria d’haver succeït."

(AristòtilGrècia384 aC - 322 aC)

Homo homini lupus est (Plaute, autor de teatre llatí, 254 aC – 184 aC).

"No hi ha camí per la pau, la pau és el camí."  Gandhi

                        

-----------------------------------------------------------

Llegim uns poemes de Joan Fuster:

 Treva 

Per què no, cor, per què no?
Si la mort és sempre igual,
si les roses no s’acaben,
per què no, amor, per què no.

No sé si m'estimaves: t'estimava
i això era tot, i això era prou, i els dies
obraven per a mi racons tendríssims.

T'estimava amb les hores i amb el somni,
i et cantava, i passaves, i abril queia,
i et sabia ma carn meravellada.

Sí, t'estimava lentament i sorda.
Com s'estimen les coses marcescibles.
Com s'aprèn l'idioma de l'absència.


Criatura dolcíssima - que fores
la sola riba forta, un deix d'idea,
la mà que entre les meues perdurava!

Criatura dolcíssima o miracle
total o prosperada llum - que fores
grat de llavis pertot i branca exempta!

Criatura dolcíssima i fondària
i visitació de mots atònits
i pietat complida i cim - que fores ...

Els ulls

Ni jo tinc, amor, més pàtria,

pensament ni més oblit,

ni té més arrels el dia,

ni abril més obert espill,

que els ulls, amor, amb que em salves,

els teus ulls de cel submís,

meus de vespres generoses:

ni tinc més atzar ni tinc

millor soledat ni una altra

fe per a aquest cant ferit.


Comentarem el tema (quin sentiment o idea ens transmet), la mètrica (mesura dels versos), la rima (assonant o consonant), les estrofes (tercets, quartets,...) i les figures retòriques (metàfora, comparació, repetició, interrogació retòrica, anàfora, al·literació, antítesi, etc.) que utilitza Fuster per donar-li aquesta forma especial als seus poemes. 

👉 Comencem: quins és el tema dels poemes anteriors? Quan mesuren els versos? Hi ha rima? Assonant o consonant? Trobes algunes figures retòriques?

Finalment, realitzarem un programa de ràdio (podcast, amb la lectura dels poemes que més us agraden i dels que escriureu vosaltres per al Dia de la Pau i per altres temes que us interessen com la música, el medi ambient, l'amistat, etc.) o de televisió (videopoema, poema amb imatges i música). Per fer una poesia:

Podeu començar fent un acròstic sobre la paraula PAU, semblant al que teniu de la POESIA:

Per aconseguir la pau

s'agafa una P

com ..........., ..........., ..........;

després s'agafa una A

com ..........., .........., ..........

després s'agafa una U

com ..........., .........., ..........;

en acabat s'ajunten

sense .........., sense ............,

sense .........., sense ............,

Ara escriviu un acrònim amb les inicials del vostre nom. Per exemple:

Passe sempre per les classes

I sempre voldria quedar-me un poc més

Les hores se'n van sense treva

A cada moment intente atrapar-les

Ràpidament se'n vola el temps


Per fer un videopoema:

Feu servir un editor per al vídeo que no tinga marques d'aigua i graveu el so amb un volum clar. Per exemple, ací tenim aquests videopoemes originals d'una alumna sobre la pau i sobre la música:







També podeu dibuixar la vostra poesia, com en aquest exemple de Poesia dibuixada

Trieu un dels següents poemes sobre la PAU i expliqueu el que us ha transmés, què us ha recordat. També us podeu inspirar per a crear un altre poema amb la mateixa estructura però canviant les paraules: 

Els canons, de neu.
Les pistoles, d’aigua.
Els soldadets, de plom.
Que totes les batalles,
que les guerres i les pors,
siguin a partir d’ara
caducats malsons.
Els canons, de neu.
Les pistoles, d’aigua.
Els soldadets, de plom.

Isabel Barriel

SI EL MÓN FOS…

Si el món fos escrit en llapis,
podria esborrar la lletra
que vol ferir;
podria esborrar mentides
que no cal dir;
n’esborraria l’enveja
que porta mals;
n’esborraria grandeses
de mèrit fals…
Però és escrit amb tinta
de mal color:
del dolor brut de la guerra
i del dolor.
Qui voldrà escriure un nou món més just i net?
Potser que tu i jo ho provéssim,
ben valentes, lletra per lletra,
des del nostre raconet…

Joana Raspall

CARTILLA MILITAR ALEMANYA

ELS SUPERIORS DIUEN:
anem cap a la glòria.
Els inferiors diuen:
anem cap a la tomba.
QUAN ARRIBA EL MOMENT DE DESFILAR,
molts no saben
que l’enemic és el qui camina
al davant.
Que la veu que els mana
és la veu de l’enemic,
i que els qui parlen de l’enemic
són, ells mateixos, l’enemic.
Bertolt Brecht 


Marc Granell

Reciteu el poema de la pau que preferiu seguint les següents indicacions, graveu-lo amb un vídeo, acompanyat d'imatges i música.

COM RECITAR UN POEMA

• Has de comprendre i transmetre el sentit del poema. No només es tracta de bellesa estètica i sonora sinó que cal transmetre les emocions que irradia cada estrofa. 

• L’has de llegir moltes vegades, t’has de fixar en el ritme del poema.

• L’has de dir amb veu clara i a poc a poc. Val la pena recitar d’una manera més pausada per facilitar la comprensió a l’oient i fixar-se en l’accentuació de les paraules per buscar el ritme al mateix temps que s’intenta pronunciar tots els fonemes que ens resulten més difícils,

• T’has de parar a les comes, als punts, als finals de vers i també quan t’agrada una paraula que dius; els silencis reforcen les paraules, el sentit del poema.

• Al final de cada frase, has d’aguantar el to, i no baixar la darrera síl·laba (sinó més bé pujar); és a dir, no vages morint al final de vers, els finals han de ser alts, amb força i mai decadents.

• Tingues en compte que quan recitem poesia parlem de nosaltres mateixos. Només si perds la por a fer-ho i t’hi dones, recitaràs amb força (alegria, tristor, ironia...).

• Quan recites un poema has de donar vida al text, abocant-hi els teus pensaments i idees, les teues emocions i sentiments, les teues passions. T’has de deixar dur per les imatges que et desvetlla el poema, has de parlar com un amic que parla a un altre (ara alegre, ara trist, sempre viu). Per a practicar pots fer els següents exercicis:

- Digues un dels poemes amb distintes entonacions: sorpresa, alegria, ràbia, tristesa, exultació, dolor, amor... i veuràs com en canvia el sentit.

- Digues el poema sense mirar ningú, i després torna’l a dir mirant els amics que t’escolten. 

- Digues el poema assegut i dret. Digues-lo sense gesticular i després gesticulant.

COM FER UN VÍDEOPOEMA 

1r) Abans de la gravació heu de tenir clar quin sentiment o sensació heu de transmetre segons el tema del poema seleccionat: intimitat, tristesa, humor,...

2n) Contribució estètica amb l’elaboració d’un vídeo. No es tracta de mostrar exactament cada paraula que hi apareix en el poema sinó del significat en conjunt. Decidiu també quin tipus de plans apareixeran en el vostre vídeo per donar-li més efectivitat. Per exemple, un 1r pla o pla de detall on apareguen els ulls, la cara, la boca, els peus,... transmet confidencialitat i intimitat, sensacions més intenses. Hi ha més distància i és més narratiu un pla general (es veu un grup de gent i el lloc on són) o americà (fins els genolls).

Almenys ha d’haver un mínim de dos plans diferents i heu d’aparéixer i recitar tots els creadors del vídeo. Les imatges han de ser originals i no fotos, dibuixos o vídeos de la xarxa. Creeu les vostres pròpies imatges.

3r) Dividiu els versos del poema en funció dels plànols que heu seleccionat per a la gravació. Per aconseguir-ho, completeu l’storyboard o planificació del vostre vídeo:

Versos del poema

Plànols

Sentiment

V. 1-2: “m’he estimat molt la vida, no com a plenitud, cosa total,”

Detall: cara

Intimitat

V. 3: "sinó, posem per cas, com m’agrada la taula,"

General: un menjador amb una taula parada

Quotidianeïtat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

4. Lectures 3a avaluació