GEOGRAFIA I HISTÒRIA

                                PROJECTE L'UNIVERS


Cada grup de 1r d'ESO presentarà un cartell sobre un planeta i les seues característiques. En 1r C prepararem informació sobre el del planeta MART:

PROCEDIMENT DE TREBALL:

1r. Formarem grups de treball.

2n. Cada grup compartirà un document de drive per recollir la informació. La buscareu en les següents webs, resumireu en valencià el més destacat, i la completareu en anglés i castellà :

3r. Després de revisar la informació, la posareu en valencià en el cartell de CANVA Mart que teniu enllaçat. Trieu imatges per il·lustrar-la. La resta de la informació en castellà i anglés la incorporareu en un codi QR

4t. Preparareu una exposició detallada, que haureu de fer davant tota la classe, sobre la constitució i característiques del planeta que us haja tocat estudiar.

5é. Segur que tots vosaltres heu sentit parlar o heu vist alguna de les pel·lícules de la Guerra de les Galàxies o “Star Wars”. Ara poseu en marxa la vostra imaginació, inventeu i escriviu la història d’un viatge imaginari que vosaltres heu fet per la nostra galàxia, i les aventures que us passen mentre viatgeu. Podeu fer-ho en valencià o en castellà. (Aneu en compte amb l’ortografia i feu bona lletra).

Conegueu la cançó de David Bowie – Life On Mars? Escolteu-la en aquest vídeo i interpreteu la lletra. Creieu que hi ha vida en Mart? Busqueu notícies sobre aquesta qüestió: 

Nuevos indicios de que pudo haber vida en Marte



Llegiu el conte L'ÓSSA GEGANTINA I L'ÓSSA MAJORextret del llibre QUINZEMONS Recull de contes interculturals per a l'escola. Teresa Duran. Editorial Graó.

Busqueu altres històries, cançons o pel·lícules sobre el planeta Mart. Trieu-ne alguna i la presenteu en el vostre treball amb una explicació i una selecció d'imatges.


-------------------------------------------------

DIARI DE VIATGE

Explicació d'un viatge a llarg del món amb l'itinerari i destinacions que més agraden a cadascú i descripció del relleu, paisatge i clima. Formareu grups de 3 per a viatjar a 2 ciutat de països i climes diferents .

Ací teniu uns mapes interactius per a què descobriu el món i trieu on us agradaria hi anar.

POSSIBLES DESTINACIONS


CLIMES

CIUTATS

EQUATORIAL (Tropical humid)

Bahía, Kuala Lumpur, Singapur, Quibdó, Buenaventura, Suva, Paramaribo, Iquitos, Buenaventura, Georgetown, Bocas del Toro, Livingston

TROPICAL

Tropical monzónico; Ciudad de Panamá; Miami; Manaus; Bangkok; Lagos; Jakarta; Miami; San Pedro Sula; Manila; San Salvador; Managua 


Tropical seco: Brasilia; Caracas; Santo Domingo; Calcuta; Mérida; Kinsasa; Barranquilla; Valencia; Río de Janeiro

MEDITERRANI

Adelaida, Barcelona, Beirut, Casablanca, Córdoba, Dusambé, Esmirna, Jerusalén, Latakia, Lisboa, Marsella, Madrid, Mónaco, Nápoles, Palma de Mallorca, Perth, Roma, Sevilla, Taskent, Túnez, Valencia.

OCEÀNIC


Ámsterdam; Auckland; Bergen; Bilbao; Bruselas; Berlín; Dublín; Fráncfort; Ginebra; Londres; Mar del Plata; Melbourne, Necochea; Oviedo; Panguipulli; Puerto Elizabeth; París; Santander; Temuco; Wellington; Vancouver; Viena, Colonia, Hamburgo

CONTINENTAL


Oslo, Chicago, Nueva York, Berlín, Estocolmo, Sofía, 

Bucarest, Montreal, Moscú, Kabul, Kiev, Pekín, Seúl, Toronto, Varsovia

ALTA MUNTANYA

El Alto (Bolivia), Vetas (Colombia), Cerro de Pasco, La Rinconada, Huancavelica, Puno (Perú), Apartaderos (Venezuela), Nagchu (Tíbet-China), Wenquan (China)

Mina Pirquitas (Argentina), Uyuni (Bolivia), Parinacota (Chile)

POLAR

Base Amundsen-Scott, Base McMurdo, Base Scott, Base Vostok

DESÈRTIC

Arica; Coro; El Cairo; Lima; Phoenix; Dubái; Jartum; Doha; Las Vegas; La Meca; Manta; Mexicali; Riad; Bagdad; Trujillo,  Ciudad Juárez; Almería; Mendoza; Alice Springs; Calgary;


FORMAT DEL DIARI: bloc de dibuix Dina4

ESTRUCTURA: 
  • Portada amb una imatge i un títol original
  • Introducció sobre el viatge: què us agrada de viatjar, que es pot aprendre i com es pot gaudir d'un bon viatge
  • Països i ciutats que visitareu: fotos, dibuixos, objectes petits, mapes, etc.
  • Relleu, paisatges, clima.
  • Llegendes, pel·lícules, documentals, notícies
  • Curiositats






Presentació del que cal incloure:

- Foto del lloc

- Climograma de la ciutat

- Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima.

- Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües...

- Tipus de vegetació, fauna

- Relleu i/o rius més importants

- Què podem visitar en la ciutat o al voltant (muntanyes importants, rius, parcs naturals...)

- Menjars i begudes típiques

- Cultura: festes, indumentària típica, tipus de cases, art...

- T’agradaria anar-hi? Per què?

MATERIALS COMPLEMENTARIS:



LLISTAT DE VERIFICACIÓ PER AVALUAR EL TREBALL:

  • Respectar les normes d’accentuació

  • Revisar l’ortografia de les lletres

  • Usar correctament els signes de puntuació

(Recomanem usar corrector ortogràfic)

  • Fer una portada amb un títol original.

  • Incloure una foto o dibuix en la portada.

  • Fer prèviament un esborrany.

  • Ser original i creatiu en el disseny del diari.

  • Esforzar-se en fer una bona presentació.

  • Escriure amb una cal.ligrafia llegible.

  • Escriure una introducció.


Geografia

  • Foto del paisatge característic

  • Descripció del paisatge:

    • Referències a la flora i fauna

    • Relleu i/o rius més importants

  • Climograma de la ciutat

    • Anàlisi climograma senzill: temperatures més altes, més baixes, precipitacions, mesos secs i humits, classificar el clima. 

  • Descripció del viatge

    • Mapa Coordenades, i hemisferi on es troba.

    • Si viatgem enllà en... (posar data del viatge), quin tipus de roba hem de portar, paraigües…

    • Què podem visitar en la ciutat o al voltant (parcs naturals, edificis emblemàtics, museus...)

    • Cultura:Menjars i begudes típiques, festes, indumentària típica, tipus de cases, art…

    • T’agradaria anar-hi? Per què?


Valencià-Castellà

  • Fer ús de connectors.

  • Escriure comparacions (analogies) i metàfores. 

  • Usar hipèrboles. 


TEXTOS DESCRIPTIUS

  • Emprar verbs d’estar.

  • Utilitzar el present i perfet d’indicatiu.

  • Incloure abundants adjectius

  • Fer ús d’ adverbis de lloc.

  • Seguir un ordre en la descripció

  • Utilitzar estructures comparatives, una de cada grau. 

  • Incloure tres enumeracions (com a mínim). 


TEXTOS ARGUMENTATIUS

  • Usar arguments variats. 

  • Utilitzar connectors modalitzadors. 

--------------------------------------------------


ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA

PLUJA D'IDEES: Responeu a la següent pregunta, expliqueu el que sabeu i completeu la informació després de consultar la web enllaçada i veure el següent vídeo:

Què és la Geografia?




UNITAT 1: EL PLANETA TERRA


On viu la Terra? Donem una volteta per l'Univers?



Si voleu saber més coses sobre l'univers que ens envolta, mireu el següent vídeo: Cosmos
i contesteu la pregunta explicant com és el nostre univers.

                                                                                                                                                         Més informació en GeoLlengua

Un lector de la revista Time li va preguntar a l’astrofísic Dr. Neil DeGrasse Tyson“Quin és el fet més sorprenent que puga compartir amb nosaltres sobre l’Univers?” Aquest vídeo és la seua resposta:



“Cadascun dels àtoms de carboni que formen el cos de la persona que estimeu, i el vostre, es van formar en el cor d’una estrella”.

EL PLANETA TERRA: FORMA I DIMENSIONS











COM PODEM LOCALITZAR UN TERRITORI AL PLANETA?








ACTIVITAT COORDENADES GEOGRÀFIQUES

Localitza les coordenades geogràfiques dels següents punts:




____________________________________


LA CIVILITZACIÓ ROMANA

Projecte sobre ciutats romanes en grups de 3: trieu una de les ciutats romanes que s'indiquen en la imatge següent i busqueu informació per a presentar-la a classe en el padlet que teniu enllaçat, al qual esteu convidats amb el vostre correu. Seguiu les 6 instruccions que s'indiquen per a fer el treball.

Recordeu que heu de citar la font d'informació del text i de les imatges que seleccioneu. No heu de copiar i pegar el text sinó resumir el més important que haureu d'explicar després sense llegir. HEU DE FER UNA DESCRIPCIÓ DE LA CIUTAT utilitzant adjectius, comparacions i connectors d'ordre.


En aquest enllaç trobareu informació sobre com és una ciutat romana clàssica.

Ara fem una prova sobre el que conegueu de les ciutats romanes entrant en aquest enllaç



EL TEATRE ROMÀ

Un teatre romà és una construcció típica de l'arquitectura romana que es troba a gran part de les províncies de l'antiga Roma i la finalitat del qual era la d'oferir espectacles teatrals.

Teatre romà de Sagunt: El teatre romà de Sagunt és un antic teatre semicircular construït al voltant del segle I en la ciutat romana de Saguntum, en l'actualitat anomenada Sagunt, situada a la comarca del Camp de Morvedre, de la qual és capital.

 


El teatre de Sagunt en el seu estat anterior (foto superior esquerre) i l'estat posterior a la seva restauració, al qual correspon la resta de fotos: el frons scaenae (superior dreta) una de les voltes (dreta), cauea i orchestra (inferior esquerra) i façana exterior.
ESTRUCTURA ARQUITECTÒNICA
Al començament, les obres de teatre eren itinerants i conseqüentment s'entenia que els teatres es muntaven i es desmuntaven a cada ocasió. Es feien de fusta i es destruïen un cop l'esdeveniment acabava.

Moltes de les característiques principals de les construccions per a teatres, a l'antiga Roma, es basaven o derivaven de les del període hel·lenístic de l'arquitectura grega. Una de les diferències més importants té a veure amb l'entorn, mentre per als grecs la fusió de l'arquitectura amb l'entorn i la natura, la importància de les vistes des dels teatres, com la visió d'aquest des de l'exterior, eren extremadament importants, als romans semblava no interessar-los gens ni potser considerar-ho com a element.

Ací podeu veure les diferències entre el teatre grec i romà.


ELEMENTS COMUNS

Amb el temps, els teatres romans van desenvolupar unes característiques i elements que els són propis, entre els quals hi ha:
  • Pòrtic darrera de l'escenari, pati amb columnes situat darrera de l'escenari.
  • Escenari, al qual actuen els actors.
  • Front escènic, normalment compost per a un doble ordre de columnes.
  • Seients més propers a l'escenari, espai semicircular davant del front escènic.
  • Orquestra, semicercle front a l'escenari al qual seien les autoritats i l'alçava un altar en honor a déu Dionís.
  • Aditus, passadissos laterals d'entrada a l'orquestra.
  • Graderia, estructura semicircular amb grades a la qual seien la resta d'espectadors, situats segons el seu rang social. Les més baixes i properes a l'escenari són la prima cavea i les més altes i allunyades la summa cavea.
  • Vomitoria, entrades a la graderia.
ELEMENTS DIFERENCIADORS

Alguns teatres romans podien, a més, contenir petits temples a la seva estructura. De vegades el teatre podia cobrir-se amb tendals per a protegir els espectadors i els actors de la pluja o de l'extrema radiació solar. Alguns teatres recolzaven la cavea sobre galeries voltades, mentre que a d'altres aquesta s'excavava a la falda d'algun turó.

ELS GÈNERES TEATRALS

Als teatres de Roma s’hi representaven quatre tipus d’obres:

a)     Tragèdies: eren grans obres en vers, protagonitzades per déus i herois que s’enfrontaven a situacions tràgiques. El llenguatge era solemne i acurat, però a  Roma no van obtenir mai el mateix èxit que a Grècia.

b)     Comèdies: també eren grans obres ens vers, però estaven protagonitzades per gent corrent i amb situacions quotidianes. El llenguatge era poc acurat i, sovint, groller.

c)     Mims: eren obres breus, escrites en prosa, que representaven escenes quotidianes i amoroses de caràcter llicenciós (com ara adulteris). Els actors no portaven màscares i els personatges femenins estan representats per dones.

d)     Atel·lanes: eren obres que tractaven de forma burda temes vulgars; estaven protagonitzades per personatges fixos (Papus, Macus, Manducus, ...) que portaven unes màscares que exageraven els trets característics dels personatges. Eren originàries de la ciutat d'Atel·la.

e)     Cants Fescennins: diàlegs en vers, de contingut satíric entre pagesos, on s'insultava amb enginy i sense mala intenció. Es recitaven en les festes populars que s'organitzaven al final de les collites. També s'empraven en els casaments, principalment referits a la nit de noces.

Excepte les atel·lanes (originàries d’Atel·la), totes les obres dramàtiques s’inspiraven en el teatre grec.

ACTIVITAT: Veurem un fragment de la pel·lícula Àgora per fer-nos una idea de com era el teatre. Descriviu els elements arquitectònics destacats, com anaven vestits els actors i on se situava el públic. Indiqueu quin tipus d'obres es representen.



VISITA A SAGUNT I REPORTATGE

Preparem la visita a les restes romanes de Sagunt seguint aquesta planificació:





- Mapa de 1r ESO C, cliqueu ací per afegir la vostra informació, imatges i codi QR

- Mapa de 1r ESO B, cliqueu ací 

REPORTATGE: quan visitem Sagunt, haureu de fer fotos dels llocs visitats i descriure les característiques dels edificis amb adjectius, comparacions i connectors per explicar la seua mesura i forma. Afegiu també curiositats o detalls que us criden especialment l'atenció
Després farem una exposició amb les millors fotos i la seua explicació. 


-----------------------------------------------------------



L'ANTIGA GRÈCIA


ACTIVITAT: Consulteu l'esquema de la fotocòpia sobre Grècia, el vostre llibre de text i algunes webs sobre la història de Grècia per fer un mural per parelles amb paper continu sobre algun d'aquests aspectes de la civilització grega:
  1. Classes socials
  2. Formes de govern
  3. Llengua, literatura i teatre
  4. Filosofia i aforismes
  5. Art i avanços tecnològics
  6. Polis
  7. Religió i mitologia
  8. Geografia 
  9. Colonitzacions
  10. Jocs Olímpics.
Entreu en el document de drive compartit per veure els grups i com fer el treball.
Altres webs de consulta: Genially, Antiga Grècia

COM HO FAREU:
    1. Títol en les 3 llengües (castellà, valencià, anglés).
    2. Feu un esquema del més destacat del tema per explicar-lo a classe amb les vostres paraules. Font d’informació: llibre de text (en valencià), webs (en castellà i valencià), fotocòpies (valencià i anglés).
    3. Busqueu imatges que representen el més important del tema que heu de treballar: dibuixeu-les o imprimiu-les. Indiqueu en un peu de foto el que representen i d’on heu tret la imatge.
    4. Recordeu indicar sempre la font d'informació que heu utilitzat. Webs de consulta: Antiga Grècia,  Genially.
    5. Prepareu 2 preguntes per als companys sobre el més important del vostre tema per fer després un qüestionari.













            ______________________________________________

              Resultat d'imatges per a "nombres romans"

             Resultat d'imatges per a "nombres romans"Resultat d'imatges per a "nombres romans" 

             Resultat d'imatges per a "NOMBRES ROMANS"

              Resultat d'imatges per a "nombres romans"

             Resultat d'imatges per a "nombres romans"

            UNA HISTÒRIA esbiaixada......



             Resultado de imagen de MUJER PINTANDO CUEVA

              

             


             
            >TEMA 2: PRIMERES CIVILITZACIONS Mesopotàmia, Egipte




            Padlet Mesopotàmia i Egipte


            Podeu editar-lo en el següent enllaç: Mesopotàmia i Egipte
            • Indiqueu el vostre tema i la font d'informació. Poseu el vostre nom i cognoms. 
            • Busqueu imatges i seleccioneu la informació més important que heu de presentar als vostres companys.
            • Prepareu 2 preguntes de cada civilització sobre el vostre tema per a l'examen.



            --------------------------------------


            QÜESTIONARI SOBRE MESOPOTÀMIA I EGIPTE



            --------------------------------------




            ✅ Geografía e Historia - Oposiciones Secundaria - CLAUSTRO


              ACTIVITAT INTRODUCTÒRIA

            PLUJA D'IDEES: Responeu a les següents preguntes, expliqueu el que sabeu i completeu la informació després de veure els següents vídeos:

            Què és la Geografia?

            __________________________________________________________________


            __________________________________________________________________

             ELS PAISATGES DE LA TERRA

            CONSULTEU EL SEGÜENT BLOG: Paisatges de la terra










            Cap comentari:

            Publica un comentari a l'entrada

            4. Lectures 3a avaluació